اجرای حکم و تداوم فشارها در پرونده مدلینگ شیراز

سه تن از بازداشت‌شدگان پرونده مدلینگ شیراز که در سال ۹۴ با دستگیری‌های گسترده در این شهر آغاز شده بود، همچنان در زندان به سر می‌برند. تعداد دیگری از متهمین این پرونده حبس خود را با حکم باز می‌گذرانند و بقیه افراد نیز در مقاطعی برای بازجویی مجدد فراخوانده می‌شوند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، دادگاه شیراز و سازمان اطلاعات سپاه فجر علاوه بر دستگیری و صدور احکام حبس برای ۱۲ تن از شهروندان که در زمینه‌هایی چون طراحی لباس و مدلینگ فعال بوده‌اند، با صدور حکم ممنوعیت از اشتغال و بازجویی‌ها و تفهیم اتهامات جدید مانع عادی شدن شرایط آزادشدگان می‌شوند.

یک منبع آگاه به اطلس گفته است که هنوز سه تن از متهمین این پرونده که در ادبیات دستگاه امنیتی قضائی حکومت ایران «پروژه عنکبوت ۲» خوانده می‌شود، در زندان هستند، اما آن‌هایی که آزاد شده‌اند نیز هنوز نتوانسته‌اند به زندگی عادی خود بازگردند. سپاه افرادی را که با حکم باز به بیرون رفته‌اند یا با پایان محکومیت آزاد شده‌اند احضار کرده است.

به گفته او «سپاه چند تن از متهمین این پرونده را قبل از آزادی به سلول‌های انفرادی منتقل کرده و به شرط آزادی، از آن‌ها علیه صاحب یک مجموعه تفریحی گردشگری در شهرک صدرای شیراز شهادت گرفته است.» او می‌گوید: «این‌که سپاه به دلایل قانونی و در حوزه وظایف خود به تعقیب صاحب این مجموعه پرداخته یا این‌که کارکنان سپاه انگیزه‌های مالی همچون مصادره اموال دارند بر ما پوشیده است، اما نمی‌توان در این مورد تردید داشت که شهادت دروغ گرفتن از متهمین پرونده مدلینگ، یک روش غیرقانونی است که در یک دستگاه قضائی عادلانه بی‌ارزش تلقی می‌شود.»

پیشینه پرونده مدلینگ شیراز

سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس در سال ۱۳۹۴ تعدادی از عکاسان، طراحان و مدل‌های شیراز را بازداشت کرد. یکی از کسانی که از نزدیک این پرونده را دنبال می‌کرده، به اطلس گفته است که «سپاهی‌ها تلاش می‌کردند که فعالیت‌های بازداشت‌شدگان را با چیزی که به آن پروژه نفوذ می‌گفتند مرتبط کنند. این استدلال که این فعالیت‌ها با مجوزهای دولتی صورت می‌گرفته، تاثیری بر روند پرونده نداشت، چرا که ادعای آن‌ها این بود که برخی از مدیران دولتی نیز در پروژه نفوذ دست دارند. سپاه تلاش می‌کرد که با تحت فشار قرار دادن و اعتراف‌گیری از این شهروندان که تجربه‌ای در برخورد با دستگاه امنیتی قضائی نداشتند، یک پروژه سراسری را اجرایی کند. آن‌ها در راه پروژه‌های سیاسی خود از قربانی کردن چند شهروند عادی ابایی نداشتند.»

سپاه تلاش می‌کرد که با تحت فشار قرار دادن و اعتراف‌گیری از این شهروندان که تجربه‌ای در برخورد با دستگاه امنیتی قضائی نداشتند، یک پروژه سراسری را اجرایی کند.

طبق اسنادی که اطلس جمع‌آوری کرده است، در نهایت شعبه ۱۱۷ دادگاه کیفری دو شیراز این شهروندان را محاکمه کرد. یکی از حاضرین در دادگاه به اطلس گفته است که در جلسات دادگاه سپاهی‌ها در جلسه حضور داشته و در چند مورد با فریاد و ناسزاگویی مانع دفاع متهمین شده‌اند. در دادنامه‌ای که شعبه ۱۱۷ صادر کرده، قاضی اعتقادات دینی و درک خود از جهان و مناسبات آن را با مواد حقوقی تلفیق کرده و ۱۲ متهم پرونده را به مجموعا ۳۳ سال و سه ماه حبس، ممنوعیت از اشتغال در عرصه طراحی، رسانه و مدلینگ و ممنوعیت از خروج از کشور محکوم کرده است.

قسمتی از دادنامه قاضی مهدی صادقی برای پرونده مدلینگ شیراز

در شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس حکم متهمین به مجموعا ۱۲ سال و ۹ ماه زندان کاهش یافت و احکام محرومیت از اشتغال و خروج از کشور تایید شد.

در سال ۹۶ احکام متهمین پرونده اجرا شد و آن‌ها برای تحمل حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شدند.

افراد دخیل در پرونده

بر پایه اظهارات منابع آگاه و اسناد جمع‌آوری‌شده مهدی صادقی رئیس شعبه ۱۱۷ دادگاه کیفری دو شیراز، میثم ابراهیم‌زاده دادیار پرونده، محمدرضا حسین‌پور رئیس شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس، جمشید کشکولی مستشار شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس در روند قضائی این پرونده به طور جدی دخیل بوده‌اند. از سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس نیز دست کم آقایان جوادی و سپاسدار از ابتدای پرونده به عنوان بازجو حضور داشته‌اند.