پرونده خانه اصفهان؛ شش متهم، سه حکم اعدام، ۵۸ سال زندان

۲۱ دی ۱۴۰۱- با برگزاری دادگاه بدوی برای شش تن از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ که متهم به مشارکت در حادثه محله خانه اصفهان هستند، برای سه تن حکم اعدام و زندان و برای دو تن دیگر حکم زندان صادر شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه با انتشار این خبر نوشت، صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، به  اتهاماتی از جمله محاربه به اعدام و مجموعا ۳۰ سال زندان، امیر نصر آزادانی بابت اتهاماتی نظیر «معاونت در محاربه» مجموعا به ۲۶ سال زندان و سهیل جهانگیری به دو سال زندان محکوم شده‌اند. دادگاه برای جابر میرهاشمی متهم ردیف ششم این پرونده نیز حکم برائت صادر کرده است.

میزان در گزارش خود نوشته است که روز ۲۵آبان۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در شهر اصفهان، در حادثه‌ای که این خبرگزاری آن را «تروریستی» معرفی کرده، سه تن از نیروهای امنیتی در نتیجه حمله مسلحانه در محله خانه اصفهان کشته و شماری از نیروهای امنیتی و مردم زخمی شدند. پس از این حادثه صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، امیر نصر آزادانی، سهیل جهانگیری و جابر میرهاشمی به ظن مشارکت در این حادثه بازداشت و علیه آنها به اتهام محاربه کیفرخواست صادر شد.

به گزارش میزان، با برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان پرونده محله خانه اصفهان که طی روزهای ۷ و ۸ و ۱۰ دی۱۴۰۱ در دادگستری استان اصفهان برگزار شد: صالح میرهاشمی بلطاقی، فرزند سید کاظم، متهم ردیف اول پرونده، به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری»، «تشکیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی» به اعدام و به اتهام «عضویت و همکاری با گروهک منافقین» به ۱۰ سال زندان، مجید کاظمی شیخ‌شبانی، فرزند محمدرضا، متهم ردیف دوم پرونده، به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلاشینکف» به اعدام و برای اتهامات «عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی» به ۱۰ سال زندان، سعید یعقوبی کردسفلی، فرزند کرمعلی، متهم ردیف سوم پرونده، به اتهام «محاربه از طریق اقدام به کشیدن اسلحه و استفاده از کلت کمری» به اعدام و برای اتهامات «عضویت در  دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی کشور» به ۱۰ سال زندان، امیرنصرآزادانی، فرزند محمد، متهم ردیف چهارم پرونده، به اتهام «عضویت در دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال زندان، برای اتهام «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت» به پنج سال زندان و بابت اتهام «معاونت در محاربه» به تحمل ۱۶ سال زندان و سهیل جهانگیری، فرزند عبدالحسین، متهم ردیف پنجم پرونده، از بابت اتهام «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی کشور» به دو سال زندان با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شدند. دادگاه برای جابر میرهاشمی متهم ردیف ششم این پرونده نیز حکم برائت صادر کرد.

از ۲۵شهریور و پس از آغاز خیزش ۱۴۰۱ در ایران که در پی کشته‌شدن ژینا امینی شروع شد، صدها شهر کشور صحنه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی است. بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت بیش از ۲۰ هزار شهروند ایرانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، حکم اعدام دست‌کم ۲۲ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات صادر شده و چهار تن از معترضان به نام‌های محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد اجرا شده است.