اعتراضات آبان ۹۸؛ کاهش حبس رامین باقریان 

 ۱۶ بهمن ۹۹ – محکومیت رامین باقریان، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، کاهش یافته‌ است. 

  به گزارش اطلس زندان‌های ایران محکومیت رامین باقریان، از معترضان آبان ۹۸، کاهش یافته است. این حکم که بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» صادر شده بود، از سه سال و ۹ ماه به دو سال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرده است.

منابع آگاه به اطلس گفته‌اند که کاهش حکم رامین باقریان هنوز به طور رسمی از سوی قوه قضائیه به او ابلاغ نشده، اما آقای باقریان در ۸ بهمن ۹۹ برگه اعلام وضعیت خود را مشاهده کرده و از کاهش محکومیتش مطلع شده است. در برگه اعلام وضعیت زندانیان مشخصات، اتهامات و میزان محکومیت آن‌ها نوشته می‌شود. هر چند هنوز مبنای حقوقی کاهش محکومیت رامین باقریان مشخص نشده، اما این احتمال وجود دارد که تقلیل حکم با استناد به قانون کاهش مجازات حبس مصوب سال ۹۹ صورت گرفته باشد.

برای مشاهده نمایه رامین باقریان روی تصویر کلیک کنید

سابقه پرونده

رامین باقریان در تاریخ ۲۵ آبان ماه توسط نیروهای یگان ویژه بازداشت شد. او سپس در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شد و به دلیل تسلیم به رأی این حکم به سه سال و ۹ ماه کاهش یافته‌ بود.

یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس درباره نحوه بازداشت آقای باقریان گفته بود: «رامین در شب اول اعتراضات در خیابان پیروزی واقع در شرق تهران توسط نیروهای گارد ویژه بازداشت شد. مأموری به نام سروان محمدی به پای چپ او شلیک کرده‌ بود که خوشبختانه گلوله از سوی دیگر پا خارج شده بود. همچنین آقای باقریان در اعتراضات از ناحیه سر مصدوم شده بود. رامین پس از آن به کلانتری محله نبرد منتقل، و از آنجا به بیمارستان فرستاده شد. آقای باقریان در بیمارستان مورد بدرفتاری، توهین و فحاشی قرار گرفته است. پرسنل بیمارستان به او خدمات درمانی مناسب ارائه نکرده‌اند و سر او بدون تزریق داروی بی‌حسی بخیه زده شده است.»

در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۹، اطلس گزارش داد که پاهای رامین باقریان از دو هفته قبل دچار بی‌حسی شده است. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفته بود: «به گفته مسئولان زندان او باید برای درمان به بیمارستان مجهزی بیرون از زندان اعزام شود اما زندان به دلیل بدهکاری سازمان زندان‌ها به بیمارستان‌ها حاضر به پرداخت هزینه بیمارستان نیست و شرط اعزام او، پذیرش پرداخت هزینه‌های بیمارستان از سوی خود یا خانواده‌اش است.»

اعتراضات آبان‌ ماه 

اعتراضات آبان ۹۸ در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی مجدد آن روی داد. این اعتراضات به سرعت سرتاسر کشور را در برگرفت و در طی چند روز به شدت از سوی مأموران امنیتی و نظامی سرکوب شد. صدها نفر در این اعتراضات جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.