جاوید دهقان خلد اعدام شد

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ – جاوید دهقان خلد، زندانی بلوچ، صبح امروز در زاهدان اعدام شد. 

به گزارش اطلس زندان های ایران، آقای دهقان خلد از سوی مقامات امنیتی ایران متهم به قتل دو پاسدار سپاه شده بود. او  ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ در ایرانشهر بازداشت و پس از آن در بازداشتگاه‌های اداره آگاهی، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه بازجویی و شکنجه شده است. به گفته سازمان عفو بین‌الملل مأموران امنیتی ایران حداقل یک ناخن آقای دهقان خلد را کشیده‌اند. آقای دهقان خلد بر اساس اعترافات زیر شکنجه در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده است.

به گفته مصطفی نیلی، وکیل آقای دهقان خلد، حکم اعدام او بدون رسیدگی در دیوان عالی کشور تأیید و نهایتا اجرا شده است. قضات دیوان عالی کشور به بهانه فقدان لایحه دفاعی به اعتراض او رسیدگی نکرده اند.

بازداشت

آقای دهقان خلد در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ هنگام تردد در یکی از خیابان‌های شهرستان ایرانشهر از سوی پلیس آگاهی این شهر دستگیر شده است. هنگام بازداشت فرد دیگری نیز به دلیل همراهی با آقای دهقان خلد دستگیر شده که بعداً با قرار منع تعقیب از زندان آزاد شده است. ۸ آذر ۱۳۹۴ نیز سه نفر دیگر از متهمان این پرونده به نامهای محمود کلکلی، امید ایمانی و عبدالحمید میربلوچ‌زهی نیز بازداشت شده‌اند.

از بین این افراد آقای میربلوچ‌زهی در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۹ اعدام شد. علاوه بر پلیس آگاهی، اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات زاهدان نیز در این پرونده نقش داشته‌اند. به گفته یک منبع آگاه: «همه این افراد در مراحل مختلف بازجویی و بویژه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به شدت شکنجه شده‌اند.»

برای مشاهده نمایه جاوید دهقان‌خلد روی تصویر کلیک کنید

محاکمه

پرونده این افراد در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ به شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان ارجاع شد. آقای دهقان خلد به اتهام‌های «محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله به مأموران سپاه» و «عضویت و همکاری مؤثر با گروه های ضد نظام (جیش‌العدل و جیش‌النصر)» محاکمه شد. قاضی رضا جواد موسوی دادرس شعبع و قاضی مهران بامری مستشار شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان، آقای دهقان خلد را بر اساس اتهام «محاربه»، مستند به مواد ۲۷۹ و ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به اعدام و به اتهام «عضویت در گروه‌های ضدنظام» مستند به ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ بحث تعزیرات، به پنج سال زندان محکوم کرده اند. دادگاه با استناد به ماده ۱۳۴ فقط مجازات اشد را قابل اجرا دانسته است. این حکم پس از فرجام‌خواهی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست علی رازینی و معاونت امیر صفیری درخواست فرجام‌خواهی آقای دهقان خلد را نپذیرفته است. استدلال قضات شعبه برای رد درخواست فرجام خواهی عدم ارائه لایحه تقاضای اعاده دادرسی او نیز از سوی دیوان عالی کشور رد شده است.

آقای میربلوچ زهی، کلکلی، ایمانی و بمپوری نیز در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام «بغی» و با توجه به اینکه اقدام مسلحانه‌ای انجام نداده بودند و بر اساس ماده ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. به گفته یک منبع آگاه قضات دادگاه به دلیل اینکه «این افراد از سلاح استفاده نکرده و پیش از درگیری بازداشت شده‌اند و اینکه مرکزیت گروه جیش‌العدل موجود است.» این حکم را نعیین کرده‌اند. بر اساس ماده ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه اعضای گروه باغی، قبل از درگیری و استفاده از سلاح، دستگیر شوند، چنانچه سازمان و مرکزیت آن وجود داشته باشد به حبس تعزیری درجه سه و درصورتی که سازمان و مرکزیت آن از بین رفته باشد به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می شوند.» دادگاه همچنین با این استدلال که «عضویت در گروهک مقدمه بغی است» از تعیین مجازات جداگانه برای اتهام «عضویت در گروه‌های ضد نظام» خودداری کرده است. سعید دادگر، متهم دیگر این پرونده به اتهام عضویت در گروه ضد نظام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

حمله به خودرو سپاه

ظهر روز ۲۰ فروردین سال ۹۴ بود که دو نفر از پرسنل سپاه هنگام پایین آمدن از کوه بیرک توسط افراد ناشناسی کشته شدند. حدود دو ماه بعد در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ آقای دهقان‌خلد احتمالاً به ظن دست داشتن در ربودن پنج نفر از مرزبانان ایرانی در سراوان، از سوی پلیس آگاهی بازداشت شد. فرد دیگری نیز هنگام بازداشت همراه آقای دهقان‌خلد بوده که پس از مدتی با قرار منع تعقیب از زندان آزاد شده است.

به گفته یک منبع آگاه: « در جریان بازجویی آقای دهقان‌خلد به موارد متعددی از جمله دست داشتن در ربودن مرزبانان، حمله به خودرو نیروی انتظامی، حمله به یک مسجد متهم شده است. اما هیچیک از این اتهامات علیه او اثبات نشده است.» این منبع آگاه افزود: « موضوع حمله به خودرو سپاه بعداً در بازجویی‌های آقای دهقان خلد مطرح شده است.» به گفته این فرد مطلع:«مبنای صدور حکم علیه آقای دهقان خلد اعترافات خود او و چند زندانی دیگر است که همگی در طول مدت بازجویی به شدت شکنجه شده‌اند.»

آقای دهقان خلد از سال ۱۳۹۰ ایران را ترک کرده و به افغانستان رفته است. نیروهای امنیتی ایران او را متهم کرده‌اند که در این مدت با گروه طالبان، گروه‌ جیش‌العدل و جیش النصر همکاری کرده است.