تشدید سرکوب در بلوچستان؛ کامبیز خروت به اعدام محکوم شد

۱۹ دی ۱۴۰۱- کامبیز خروت، شهروند ٢١ ساله بلوچ که هم‌زمان با خیزش ١۴٠١ در زاهدان بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد. او اکنون بدون امکان ملاقات و یا تماس تلفنی با خانواده‌اش در زندان مرکزی زاهدان محبوس است.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، کامبیز خروت توسط شعبه دو دادگاه کیفری دادگاه نوری زاهدان، با اتهام «اغتشاش و آشوب از طریق محاربه و افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده است. این حکم روز ۱۳دی۱۴۰۱، در زندان زاهدان به این شهروند بلوچ ابلاغ شده است. حکم اعدام کامبیز خروت در حالی صادر شده است که او داشتن وکیل محروم بوده و در دادگاه همه اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است. کیفرخواست صادر شده علیه کامبیز خروت توسط مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، تهیه شده بود.

کامبیز خروت، متولد ۱۲بهمن۱۳۸۰، فرزند مهرالله و ساکن زاهدان است. او روز ۹مهر۱۴۰۱، توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان در محل کارش در منطقه کریم آباد این شهر بازداشت شد. کامبیز خروت پس از تحمل حدود یک ماه حبس، اوایل آبان با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان آزاد شد. با این وجود این شهروند بلوچ روز ۲۱آبان برای دومین باز پس از آغاز اعتراضات ضد حکومتی در سیستان‌وبلوچستان بازداشت شد. 

به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، کامبیز خروت، طی مدت بازداشت تحت شکنجه شدید برای اعتراف علیه خود قرار گرفته است، از دسترسی به وکیل محروم بوده و به‌رغم گذشت نزدیک به دو ماه از زمان دومین بازداشت، کماکان بدون امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده‌اش در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان محبوس است.

همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در مناطق مختلف ایران که پس از کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، در سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد؛ اعتراضاتی که کماکان ادامه دارد. بر اساس بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت صدها تن از شهروندان بلوچ بازداشت شده‌اند، حکم اعدام دست‌کم سه تن از بازداشت‌شدگان صادر شده و دست‌کم ۱۱ تن دیگر در معرض صدور احکام سنگین قرار دارند. تنها بین روزهای ۱۱ تا ۱۶دی، نیروهای امنیتی برای پایان دادن به تجمعات اعتراضی مردم اقدام به بازداشت دست‌کم ۱۱۴ شهروند بلوچ کرده‌اند.