اعتصاب غذای دو متهم اقتصادی در زندان فشافویه، متهمان «به شدت شکنجه شده‌اند»

۲ تیر ۹۹ – دو تن از متهمان به «اخلال در نظام اقتصادی» در زندان فشافویه دست به اعتصاب غذا زدند. ولی حاجی‌پور می‌گوید ناخن‌هایش را کشیده و انگشتانش را شکسته‌اند. گوش آقای سکان نیز آسیب دیده است. 

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، دو تن از متهمان به «اخلال در نظام اقتصادی» به نام‌های نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی‌پور با درخواست انتقال به زندان محل سکونت (ماکو)، دست به اعتصاب غذا زدند. این افراد به همراه چند تن دیگر، در یک پرونده به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» از طریق «قاچاق ارز» به زندان، ردمال و ضبط اموال محکوم شده‌اند.

شکنجه در اداره آگاهی

یک منبع آگاه در خصوص نحوه برخورد ماموران آگاهی تهران با این افراد به اطلس گفت: «آن‌ها در آگاهی تهران شدیدا شکنجه شده‌اند. به طوری ‌که ولی حاجی‌پور از نواحی کتف، انگشت و ناخن آسیب دیده و آقای سکان نیز از ناحیه گوش دچار مشکلاتی شده است. علاوه بر این، اهانت زیادی به خانواده و باورهای مذهبی آن‌ها داشته‌اند.»

این منبع نحوه شکنجه آقای حاجی‌پور را این‌گونه شرح داده است: «در مرحله اول باید بگویم که بر اساس اطلاعاتی که دارم، اتهامات وارد شده نارواست. ناخن‌های آقای حاجی‌پور در بازداشتگاه آگاهی تهران برای کسب اعتراف دروغین کشیده شد، انگشتانش را شکستند و نهایتا تحت شکنجه آن‌چه که ماموران می‌خواستند را نوشت و به آن اعتراف کرد.»

فردی که در خصوص متهمان این پرونده، گزارشاتی در اختیار اطلس گذاشته، مدعی شده که عدم رسیدگی به مطالبات این دو زندانی، «ریشه مذهبی و قومیتی» دارد: «رفتار با آن‌ها کاملا تبعیض‌آمیز است؛ به خاطر کرد و سنی بودن آن‌ها است. من اطلاع دارم که برخی از افراد از زندان فشافویه به زندان محل سکونت خود منتقل شده‌اند. این‌که در بازجویی‌ها به مذهب این افراد اهانت شدید کرده‌اند نشانه رفتار تبعیض‌آمیز و البته بی‌شرمانه سیستم است.»

نقض حقوق این افراد مطابق قوانین داخلی و بین‌المللی

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، این افراد یا متهمان مشابه باید پس از صدور حکم دادگاه، به زندان محل سکونت خانواده خود منتقل شوند؛ البته یک استثنا وجود دارد که ادامه به آن اشاره شده است. در تبصره سوم ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی در این‌باره ذکر شده: «در صورتی که محل اقامت محکوم به حبس، خارج از حوزه دادگاه صادر کننده حکم باشد، نامبرده برای تحمل ادامه حبس به زندان محل اقامت خود منتقل می شود؛ مگر این‌که این امر موجب مفسده باشد.»

شکنجه از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر و قوانین وضع شده در این خصوص، به عنوان یک رفتار غیرانسانی معرفی شده و محدودیتی برای خودداری از آن تعریف نشده است. شکنجه شدن این افراد، از منظر بخشی از قوانین جمهوری اسلامی نیز جرم محسوب می‌شود و دستگاه قضایی باید اشخاصی که در شکنجه هر نوع متهمی نقش داشته‌اند را تحت پیگرد قرار دهد. اطلس زندان‌های ایران و دیگر نهادهای حامی حقوق بشر، بسیاری از قربانیان شکنجه در ایران را شناسایی کرده‌اند. به رغم ممنوعیت قانونی شکنجه در قوانین ایران، تعداد زیادی از زندانیان در بازداشتگاه‌های ایران شکنجه می‌شوند و دستگاه قضایی برای جلوگیری از شکنجه و محاکمه مسببان آن اقدامی انجام نداده است. از نظر بسیاری از کنشگران حقوق بشر، دستگاه قضایی ایران، با شکنجه‌گران همسو است. مواردی مانند صدور حکم شلاق، قطع دست، اعدام و سنگسار توسط این نهاد این امر را تایید می‌کند.

آقایان نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی‌پور در خصوص وضعیت و مطالبات خود، نامه‌ ذیل را جهت انتشار در اختیار اطلس قرار داده‌اند:

اینجانبان نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی‌پور، اهل و ساکن ماکو، کرد و اهل تسنن هستیم. ما به ناحق در جهت اخلال در نظام ارزی کشور، دستگیر شده‌ایم. ما در اداره آگاهی تهران به طرق قرون وسطایی مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفتیم. در نهایت آقای سکان به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت پنج میلیون یورو به حساب دولت و ضبط اموال شخصی محکوم شد. دادگاه ولی حاجی‌پور را نیز به هشت سال زندان، پرداخت پنج میلیون و ۱۰۰ هزار یورو جزای نقدی و ضبط اموال محکوم کرده است. در آگاهی ما را تحت شکنجه وادار به اقرار دروغ کردند؛ در حالی‌که هیچ‌گونه سند و مدرکی نداشتند. نوروز سکان از ناحیه گوش آسیب دید و ولی حاجی‌پور نیز از نواحی کتف، انگشت و ناخن آسیب دیده است. علاوه بر این ما را مورد اهانت کلامی قرار دادند؛ اهانت‌ها عمدتا به خانواده و مقدسات ما بود. اکنون دو سال است که با همسر و فرزندان خود ملاقاتی نداشته‌ایم. به بسیاری از زندانیان در عید نوروز مرخصی اعطا گردید، حتی به شخصی به نام عبدالرضا کاظمیان که جزو متهمان اصلی پرونده ما است. برخی از هم‌بندیان ما به زندان محل سکونت خانواده انتقال یافته‌اند. در صورتی که با انتقال ما به شهر محل سکونت، برای تسهیل در ملاقات با همسر و فرزندان خردسال ما، مخالفت کرده‌اند. این رفتار، از نظر ما تبعیض مذهبی و قومیتی است. با نامه‌نگاری‌های متعدد به مراجع قضایی که دست رد به سینه ما زدند، مجبور به اعتصاب نامحدود غذا شده‌ایم و خواهان رسیدگی به مطالبات هستیم.

نوروز سکان دستگیر ـ ولی حاجی‌پور

زندان تهران بزرگ (فشافویه)