یک پژوهشگر علوم فضایی به زندان محکوم شد

۹ تیر ۹۹ ـ صادق عباسی، پژوهشگر علوم فضایی به دلایل سیاسی به زندان محکوم شد. وی به اتهام شرکت در اعتراضات دی ۹۶ بازداشت شد و به رغم عدم حضور در این اعتراضات به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، صادق عباسی، محقق علوم فضایی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم سال ۹۷ از سوی قاضی صلواتی صادر شده و در ادامه  شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر این حکم را عینا تایید کرده است. پس از صدور حکم از جانب دادگاه تجدید نظر، پرونده با درخواست آقای عباسی به دیوان عالی کشور ارسال شد و شعبه ۲۷ به ریاست قاضی فاضل درخواست صادق عباسی مبنی بر اعاده دادرسی را نپذیرفت.

برای مشاهده پروفایل صادق عباسی روی تصویر کلیک کنید

سیر بازداشت موقت

صادق عباسی ساعت ۱ بامداد ۱۵ دی ۹۶ از سوی ماموران اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد. دستگیری وی با حکم دادستانی صورت گرفته بود. ماموران پس از تفتیش منزل و توقیف شماری از لوازم شخصی آقای عباسی، وی را بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

یک روز بعد صادق عباسی در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای مقدس (اوین) مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. آقای نعیمی، بازپرس شعبه مذکور، در این جلسه اتهام آقای عباسی را، «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «شرکت در تظاهرات دی ۹۶» اعلام کرد. یک منبع آگاه در خصوص این اتهامات به اطلس گفت: «آقای عباسی در آن زمان مشغله‌های زندگی‌اش بسیار زیاد بود و به هیچ عنوان در اعتراضات حضور نداشت و بنده نیز اطمینان دارم که در اعتراضات مشارکت نداشته است.»

بازجویان در ابتدا در خصوص حضور احتمالی صادق عباسی در تظاهرات، وی را مورد بازجویی قرار دادند. اما پس از مدتی متوجه شدند که در این‌باره اشتباه کرده‌اند و به سراغ اتهامات دیگری رفتند؛ «فعالیت علیه حکومت در شبکه‌های اجتماعی و هواداری از سازمان مجاهدین خلق.»

دو تن از بستگان دور آقای عباسی در دهه ۶۰ عضو سازمان مجاهدین بودند و به همین دلیل نیز حکومت ایران آن‌ها را در سال‌های ۶۰ تا ۶۷ اعدام کرده است. او به دلیل این نسبت خانوادگی، در بازداشتگاه مورد بازخواست قرار گرفته بود.

شب ۴ بهمن یکی از  بازجویان سراغ آقای عباسی می‌رود و به او می‌گوید: «با همسرت تماس بگیر و بگو که فردا آزاد می‌شوی.» آقای عباسی در تماس تلفنی به همسر خود این موضوع را اطلاع می‌دهد و خانواده و خود او نیز به این باور بودند که این موضوع صحت دارد. منبع آگاهی که در این‌باره اطلاعاتی را در اختیار اطلس گذاشته، معتقد است این رفتار صرفا برای اعمال «شکنجه روانی» و کسب اعتراف بوده است. پس از گذشت مدتی آقای عباسی به بازجوی خود می‌گوید: «چرا در خصوص آزادی من دروغ گفته‌ای.» بازجو به صراحت پاسخ داده: «به دلیل این‌که اعتراف نمی‌کنی.»

چند روز بعد از این موضوع، یکی از بازجویان در تماسی تلفنی به همسر صادق عباسی گفت: «با توجه به جرمی که همسر شما انجام داده ممکن است اعدام شود.» این مسئله باعث ایجاد مشکلات روحی در خانواده آقای عباسی شده بود. به گفته منبع آگاه: «همه این رفتارها فقط برای آزار و اذیت بوده و اصلا بحث اعدام مطرح نبوده.»

آقای صادقی در این مدت به اتاق‌های مختلفی در بند ۲۰۹ جابه‌جا شده بود. او نهایتا در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۶ به قید وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

سیر قضایی پرونده

در تاریخ ۲ تیر ۹۷ جلسه رسیدگی به پرونده آقای عباسی نزد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. قاضی صلواتی در دادنامه به لایک کردن مطالب در شبکه‌های اجتماعی، عضویت در گروه‌های تلگرامی منتسب به «مجاهدین خلق» و «تشویق مردم به حضور در تجمعات» اشاره کرده است. قاضی صلواتی این موارد را مصداق اتهامات «اجتماع و تبانی» دانسته و بر اساس آن دو سال حبس تعزیری برای صادق عباسی صادر کرد.

مدتی بعد صادق عباسی احضاریه‌ای برای شرکت در جلسه دادگاه تجدید نظر دریافت کرد. در این ابلاغیه از آقای عباسی درخواست شده بود که در تاریخ ۲۸ آبان ۹۷ در جلسه دادگاه حضور یابد. با این حال، دادگاه حدود یک ماه پیش از زمان تعیین شده برای برگزاری جلسه، رای را صادر کرده بود. بر اساس محتویات این  دادنامه، درخواست تجدید نظر در حکم، به دلیل «عدم ایراد در رای صادر شده» و «نبود ادله کافی برای ارائه اعتراض»، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر با حضور قضات زرگر و بابایی رد شد.

صادق عباسی برای دریافت حکم به دادگاه تجدید نظر مراجعه کرد و از آقای بابایی خواست که در خصوص علت صدور حکم، توضیحاتی ارائه دهد. قاضی بابایی در پاسخ به وی گفت: «مطالب تو را لایک کرده‌اند و تو نیز این کار را انجام داده‌ای.»

در نهایت آقای عباسی درخواست اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور ارسال کرد. مدتی بعد درخواست از سرگیری دادرسی از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی فاضل رد شد. آقای عباسی در متن اعاده دادرسی به حکم صادره ایراد قانونی گرفته بود: «بر اساس ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس که مرتکب تبانی یا اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت کشور شود، به دو تا پنج سال زندان محکوم خواهد شد. اما چرا در پرونده من اشاره نشده که با چه کسی تبانی یا اجتماع کرده‌ام؟»

صادق عباسی هم‌اکنون در انتظار اجرای حکم است.

صادق عباسی کیست؟

آقای عباسی اهل سنقر استان کرمانشاه و ساکن تهران است. او بیش از دو سال در جنگ ایران و عراق حضور داشته است. صادق عباسی کارمند پژوهشگاه فضایی ایران (زیر نظر وزارت ارتباطات) است. او پیش‌تر به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرده اما پس از گشایش این پرونده، به عنوان کارمند ساده در این مجموعه مشغول به کار است.