۳۹ درویش گنابادی تبعید و ۴ نفر با «ضرب و شتم» به تیپ ۵ زندان فشافویه منتقل شدند

۱۵ اردیبهشت ۹۹- سی ‌و نه نفر از دروایش گنابادی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی تبعید شدند. همچنین از ۷ درویش باقی مانده در زندان، ۴نفر با «ضرب و شتم» به تیپ ۵ زندان فشافویه منتقل شدند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران،۳۹ تن از دروایش گنابادی امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت به زهک، سراوان، زابل، برازجان، سیرجان، کهنوج، نهبندان ، نیک شهر در استانهای سیستان بلوچستان ، خراسان و کرمان تبعید شدند.  سعید سلطان‌پور، رسول هویدا، محمدرضا درویشی، سعید کریمایی، مصطفی میرمحمدی، بابک مرادی، کیانوش بیرانوند، هادی شاهرضا، سعید دوراندیش، احسان‌الدین ملک‌محمدی، مهدی کیوانلو و جعفر احمدی  از جمله زندانیانی هستند که امروز به شهرهای محل تبعیدشان اعزام شدند.

انتقال اجباری به تیپ ۵ فشافوییه

بسیاری از دراویش زندانی با پایان مدت محکومیت و یا اجرای قانون عفو مشروط و یا استفاده از عفو اخیر قوه قضائیه به مرور از زندان آزاد شدند. یک منبع آگاه در مورد اسامی زندانیان درویش باقی مانده در زندان به پژوهشگر اطلس گفت:« همه زندانیان درویش به جز کسری نوری، مصطفی عبدی، کیانوش عباس زاده، وحید خموشی، عباس دهقان، امین صفاری و محمد شریفی مقدم از زندان آزاد شده‌اند.» زندانیان باقی مانده در زندان همچنان تحت فشار هستند.

در ادامه فشارهای اعمال شده بر زندانیان درویش، خانم فائزه عبدی‌پور از افراد نزدیک به دراویش گنابادی خبر داد:«  صبح روز شنبه ۱۳ اردیبهشت۹۹، گارد زندان تهران بزرگ به چهار درویش زندانی یورش برده و آنها را با ضرب و شتم به تیپ ۵ منتقل کرد.»

این زندانیان به نامهای محمد شریفی‌مقدم، کیانوش عباس‌زاده، عباس دهقان و مصطفی عبدی در حال حاضر در تیپ ۵ هستند و به گفته بستگانشان هیچ اطلاعی از وضعیت سلامتی شان بعد از ضرب و شتم توسط گارد زندان در دست نیست.

گارد زندان قصد داشته هر کدام از این زندانیان را به یکی از سالنهای زندانیان با جرائم عادی منتقل کند اما با مقاومت آنها مجبور به انتقال هر چهار نفر به تیپ ۵ شده است.

پیش از این انتقال اجباری، محمد شریقی مقدم به خانواده اش گفته بود که: «معاون زندان حضور پیدا کرده و ما گفتیم که به دلیل شیوع کرونا و سلامت جانمان جا به جا نمیشویم اما در جواب گفتند که دستور جا به جایی شما آمده و بهرحال و بهر صورت شما را منتقل میکنیم!‌»

بازداشت

به دنبال دستگیری یکی از دراویش به نام  نعمت‌الله ریاحی در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۶  جمعی از دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت او در برابر کلانتری ۱۰۲ پاسداران تهران تجمع کرده و خواهان آزادی وی شدند. پس از درگیری بین مامورین امنیتی و دراویش گنابادی حوزه ناآرامی گسترش یافت و خیابان گلستان هفتم به صحنه رویارویی دراویش گنابادی و مامورین امنیتی تبدیل شد. در این روز و روزهای بعد بیش از ۳۰۰ نفر بازداشت شدند.