۱۴ نهاد حقوق بشری: احکام اعدام معترضین آبان را لغو کنید

۱۰ تیر ۹۹ـ ۱۴ نهاد حقوق بشری خواستار لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی شدند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، ۱۴ نهاد حقوق بشری، از جمله سازمان اتحاد برای ایران، در نامه‌ای خواستار لغو حکم معترضین آبان ۹۸ شدند. در بخشی از این نامه آمده‌ است:« بر پایه تحقیقات عفو بین الملل، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و بخش حقوق بشر سازمان اتحاد برای ایران روند محاکمه و رفتاری که با این سه نفر شده، مملو از موارد نقض حقوق بشر بوده است. هیچ کدام از این سه جوان اجازه نداشتند که در طول تحقیقات و بازجویی‌های مقدماتی به وکیل دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌گویند که برای اظهار اعترافات نادرستی که در دادگاه به عنوان مدرک محکومیت مورد استناد قرار گرفته، از جمله اعترافاتی که از تلویزیون حکومتی پخش شد، تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.». نویسندگان نامه از از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که درخواست اضطراری خود را به مقامات ایرانی بفرستند و از آن‌ها بخواهند که حکم اعدام را معلق کرده و زمینه محاکمه مجدد عادلانه را فراهم آورند.

متن فارسی این نامه را در ادامه بخوانید:

ما امضاکنندگان این نامه، نگرانی جدی خود را در رابطه با احکام اخیر زندان و اعدام برای امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی اعلام می‌کنیم. احکامی که در محاکمه‌ای سراسر غیرعادلانه و توام با ادعای شکنجه صادر شده‌اند. ما از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که درخواست اضطراری خود را به مقامات ایرانی بفرستند و از آن‌ها بخواهند که حکم اعدام را معلق کرده و زمینه محاکمه مجدد عادلانه را فراهم آورند.

ما از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که درخواست اضطراری خود را به مقامات ایرانی بفرستند و از آن‌ها بخواهند که حکم اعدام را معلق کرده و زمینه محاکمه مجدد عادلانه را فراهم آورند.

دادگاه انقلاب تهران مشارکت در آتش‌افروزی و ارتکاب اعمال دیگری را طی اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به آقایان مرادی، رجبی و تمجیدی منتسب و ایشان را به مرگ محکوم کرده است. این سه تن برای اتهامات دیگر به حبس و شلاق نیز محکوم شده‌اند. بر پایه تحقیقات عفو بین الملل، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و بخش حقوق بشر سازمان اتحاد برای ایران روند محاکمه و رفتاری که با این سه نفر شده، مملو از موارد نقض حقوق بشر بوده است. هیچ کدام از این سه جوان اجازه نداشتند که در طول تحقیقات و بازجویی‌های مقدماتی به وکیل دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌گویند که برای اظهار اعترافات نادرستی که در دادگاه به عنوان مدرک محکومیت مورد استناد قرار گرفته، از جمله اعترافاتی که از تلویزیون حکومتی پخش شد، تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

بر پایه تحقیقات عفو بین الملل، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و بخش حقوق بشر سازمان اتحاد برای ایران روند محاکمه و رفتاری که با این سه نفر شده، مملو از موارد نقض حقوق بشر بوده است. هیچ کدام از این سه جوان اجازه نداشتند که در طول تحقیقات و بازجویی‌های مقدماتی به وکیل دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌گویند که برای اظهار اعترافات نادرستی که در دادگاه به عنوان مدرک محکومیت مورد استناد قرار گرفته، از جمله اعترافاتی که از تلویزیون حکومتی پخش شد، تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

امیرحسین مرادی که ۲۵ سال دارد و در ۲۸ آبان ۱۳۹۸ بازداشت شده، برای یک هفته در بازداشتگاه پلیس امنیت محبوس بوده و سپس به بندهای تحت نظر وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شده است. او در سلول انفرادی نگهداری می‌شده و به وکیل دسترسی نداشته است. به گفته امیرحسین مرادی، مامورین امنیتی او را شکنجه می‌کرده‌اند. او به خانواده خود گفته است که «ایستادن یکی از بازجویان پلیس امنیت بر روی سینه‌ام باعث فرو رفتن دنده‌هایم شد.»

در ۲۹ آبان ۱۳۹۸، یک روز پس از دستگیری امیرحسین مرادی، دو نفر دیگر، محمد رجبی، ۲۵ ساله و سعید تمجیدی، ۲۷ ساله، ایران را به مقصد ترکیه ترک کردند. آن‌ها پس از حضور در پلیس امنیت آنتالیا، نگرانی خود از احتمال دستگیری در ایران را برای پلیس و فردی که ادعا کرده بود «نماینده سازمان ملل متحد» است، شرح دادند. بر پایه اظهارات کسی که از نزدیک این پرونده را دنبال کرده، آن‌ها در همین زمان درخواست پناهندگی خود را ارائه دادند؛ گزارش شده که پلیس به آن‌ها گفته است یا باید به ایران بازگردند یا این‌که برای یک سال در یک کمپ پناهندگی محصور زندگی کنند.

 

حکومت ایران محمد رجبی و سعید تمجیدی را در تاریخ هفتم دی ۱۳۹۸ بازداشت کرد. مشخص نیست که آن‌ها چطور به ایران بازگشته‌اند. ممکن است مامورین ترکیه یا مامورین ایران آن‌ها را بازگردانده یا خود آن‌ها به طور داوطلبانه به کشور بازگشته باشند. آن‌ها مدت کوتاهی در بازداشتگاه پلیس محبوس بوده و سپس به بند تحت نظارت وزارت اطلاعات در اوین منتقل شدند.

به گفته امیرحسین مرادی، مامورین امنیتی او را شکنجه می‌کرده‌اند. او به خانواده خود گفته است که «ایستادن یکی از بازجویان پلیس امنیت بر روی سینه‌ام باعث فرو رفتن دنده‌هایم شد.»

در ۲ اسفند ۱۳۹۸ قاضی صلواتی سه بازداشت‌شده این پرونده، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را به اتهام «محاربه» از طریق «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» به اعدام محکوم کرد. او همچنین اقدام آقای مرادی برای گرفتن دوربین مامور امنیتی را مصداق «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب» دانسته و او را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. سعید تمجیدی و محمد رجبی نیز هر کدام برای اتهام مشابه به ۱۰ سال حبس محکوم شدند. یک سال حبس دیگر نیز برای هر سه این افراد برای اتهام «خروج غیرقانونی از کشور» صادر شد.

حکومت ایران محمد رجبی و سعید تمجیدی را در تاریخ هفتم دی ۱۳۹۸ بازداشت کرد. مشخص نیست که آن‌ها چطور به ایران بازگشته‌اند. ممکن است مامورین ترکیه یا مامورین ایران آن‌ها را بازگردانده یا خود آن‌ها به طور داوطلبانه به کشور بازگشته باشند.

در تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۹ ، گزارش های متناقضی در مورد احکام دادگاه تجدید نظر در مورد محکومیت مرادی، رجبی و تمجیدی منتشر شد. برخی گزارش ها بیان داشتند که دیوان عالی کشور حکم اعدام را تأیید کرده است و اعدام ها در هر زمان قابل اجرا است. گزارش های دیگر، از جمله بیانیه باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما)، بیان داشتند که این خبر صحت ندارد.

به دلایل فوق، ما امضاکنندگان این نامه، از نهادهای حقوق بشر سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواستار مداخله  فوری در این پرونده شده و از مقامات ایرانی تقاضا داریم که این مجازات‌ها را لغو کنند و محاکمه ای عادلانه برای امیرحسین مرادی ، محمد رجبی و سعید تمجیدی انجام دهند.

۱. اتحاد برای ایران
۲. مرکز حقوق بشر در ایران
۳. انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران (AHRAZ)
۴. با هم در برابر مجازات مرگ (ECMP)
۵. عرصه سوم
۶. عدالت برای ایران
۷. شبکه حقوق بشر کردستان
۸- کمپین فعالین بلوچ
۹. مرکز اسناد حقوق بشر ایران
۱۰. مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند در ایران
۱۱. حقوق بشر برای همه در ایران
۱۲. حقوق بشر در ایران
۱۳. تأثیر بر ایران
۱۴. بنیاد سیامک پورزند