گزارش نرگس محمدی از زندان اوین؛ ۵۸ زن، محکوم به ۲۷۵ سال زندان، متحمل ۸۳۵۰ روز انفرادی، محبوس در شرایط غیرانسانی

۳۰ دی ۱۴۰۱- نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با انتشار گزارشی از  آخرین وضعیت ۵۸ زن محبوس در این زندان، شرایط نگران‌کننده این زندانیان و نقض گسترده حقوق بشر در زندان اوین را تشریح کرد. در این گزارش که در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده است، میزان محکومیت‌ها، شمار روزهای تحمل حبس در سلول انفرادی، محرومیت زندانیان از خدمات پزشکی، فشارهای امنیتی و شرایط نگهداری ۵۸ نفر از ۶۱ زندانی زن محبوس در بند زنان زندان اوین، تشریح شده است.

شکنجه سفید در سلول انفرادی

گزارش نرگس محمدی از میزان تحمل حبس این زندانیان در سلول‌ بندهای امنیتی و سلول انفرادی آغاز می‌شود. او تحمل حبس در سلول انفرادی را «نقض فاحش حقوق بشر و اعمال شکنجه سفید» معرفی کرده و نوشته است: «۵۷ نفر از ۵۸ زندانی زن، تجربه این شکنجه هولناک ضد انسانی را دارند. اغلب آنها از عوارض و بیماری‌های ناشی از حبس در سلول‌های انفرادی رنج می‌برند. به‌ویژه افرادی که مدت زمان‌های طولانی در سلول‌های انفرادی حبس کشیده‌اند.»

در این گزارش، مجموع مدت تحمل حبس در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران توسط این ۵۷ زندانی زن، بیش از ۸۳۵۰ روز عنوان شده است. نرگس محمدی درباره میزان تحمل حبس انفرادی ده تن از این زندانیان نوشته است: مریم حاج‌حسینی، ۴۱۲ روز را در خانه امن و به شکل کاملا انفرادی و تنها محبوس بوده است. فریبا عادل‌خواه، چهار ماه از ۹ ماه حبس در بند دو-الف سپاه را در سلول انفرادی و تنها بوده است. مهوش شهریاری و فریبا کمال‌آبادی، هشت ماه از ۳۶ ماه حبس در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات را در سلول‌های انفرادی و در شرایط سخت بوده‌اند. نیلوفر بیانی، ۹ ماه از ۲۴ ماه حبس در بند دو-الف سپاه را در سلول انفرادی و تنها گذارنده است. سپیده کاشانی، هشت ماه از ۲۴ ماه حبس در بند دو-الف سپاه را در سلول انفرادی و تنها گذرانده است. ناهید تقوی، ۲۰۰ روز از ۲۲۰ روز حبس در بند دو-الف سپاه را در سلول انفرادی بوده است. زهرا زهتابچی، تمام ۱۴ ماه حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین را در سلول انفرادی و در تنهایی سپری کرده است. زهرا صفایی، هشت ماه از ۹ ماه حبس در سلول بندهای متعدد امنیتی را در انفرادی و شرایط دشوار بوده است و مریم محمدی، تمام ۲۳ ماه حبس در سلول بندهای امنیتی را در دوره‌های مختلف، در انفرادی و در شرایط غیرانسانی و طاقت‌فرسا گذرانده است.

در گزارش نرگس محمدی درباره این ۱۰ زن، آمده است که آنها تاکنون در پرونده‌های متعددشان متحمل ۱۹۶ ماه حبس در بندهای امنیتی سپاه و وزارت اطلاعات شده‌اند که ۱۰۲ ماه آن را در سلول انفرادی و به صورت تک‌نفره و در شرایط غیرانسانی بوده‌اند.

۵۶ زن؛ محکوم به ۲۷۵ سال زندان

از ۵۸ زن نام‌برده شده در لسیت منتشر شده در گزارش نرگس محمدی، دو زن زندانی دوران بازداشت موقت خود را سپری می‌کنند و کماکان احکام آنها صادر نشده است. با این وجود ۵۶ زندانی زن دیگر – تنها در آخرین پرونده و بدون احتساب محکومیت‌های پیشین – مجموعا به ۳۳۰۰ ماه زندان محکوم شده‌اند. از این تعداد برخی این زندانیان به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند؛ مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی، مریم حاج‌حسینی، نیلوفر بیانی، ناهید تقوی، زهرا زهتابچی و نرگس محمدی به ۱۰ سال و فاطمه مثنی به ۱۵ سال زندان.

در میان ۵۸ زنی که نرگس محمدی در گزارش خود از آنها نام برده است، ۱۰ زن بالاتر از ۶۰ سال سن دارند که سه تن از آنها به نام‌های ناهید تقوی، مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال‌آبادی هرکدام به تحمل ۱۰ سال و شش تن به‌ نام‌های ژیلا مکوندی، فائزه هاشمی، فرح نساجی، فریبا‌ عادل‌خواه، ناهید فتحیان و نسرین جوادی هر کدام به ۵ سال و یک نفر به نام اکرم نصیریان به دو سال شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

در این گزارش از ۳۳ زن محبوس در زندان اوین نام برده شده است که مادر هستند و فرزندان برخی از آنها ازجمله ثمین احسانی، زهره داوری، زهره زیوری، فریبا اسدی و نرگس منصوری کودک‌اند.

فشارهای امنیتی، محرومیت از خدمات پزشکی

از ۵۸ زن محبوس در زندان اوین که نرگس محمدی در گزارشش از آنها نام برده است، ۳۶ تن به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند که بیماری برخی از آنها سخت و خطرناک است و به‌دلیل عدم دسترسی به خدمات درمانی کافی و موثر، وضعیت سلامتیشان رو به وخامت گذاشته است.

نرگس محمدی در گزارش خود درباره آخرین وضعیت شماری از زندانیان بیمار محبوس در زندان اوین نوشته است: فرنگیس مظلوم به‌رغم نامه‌های متعدد پزشکان درباره ضرورت انجام جراحی قلب، لزوم تعویض مفاصل لگن که حرکت را برایشان بسیار دشوار کرده و بیماری کبد، ماه‌هاست بدون دسترسی به خدمات پزشکی کافی در زندان اوین محبوس است.

نرگس محمدی همچنین خبر داده است که هشت تن از این زندانیان مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند: زهرا صفایی، طی سه سال گذشته چهار بار آنژیو‌گرافی شده، در رگ‌های قلبش انسداد دارد و مبتلا به بیماری فشار خون است. چهار نفر از زندانیان مبتلا به آسم شدید و بیماری ریه هستند. یکی از آنها مبتلا به بیماری فیبرز است و ۷۰ ساله دارد و به دلیل تحمل پنج ماه حبس در سلول‌های بند ۲۰۹، به‌شدت ضعیف شده است. یک زندانی علاوه بر آسم، به دلیل برنشیت تحت درمان آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی است. هفت نفر از زندانیان نیز به عمل جراحی فوری نیاز دارند؛ ازجمله مریم محمدی که علی‌رغم در دست داشتن برگه پزشکی قانونی برای انجام عمل جراحی فوری، کماکان در زندان بدون حق داشتن مرخصی درمانی محبوس است. نرگس منصوری نیز که به تشخیص پزشکان زندان اوین نیاز به جراحی دارد، شرایط مشابهی به مریم محمدی تجربه می‌کند و از دسترسی به خدمات پزشکی محروم است.

نرگس محمدی درباره دلیل ممانعت از انجام جراحی هفت تن از زنان زندانی در زندان اوین نوشته است: برخی از زنان به دلیل عدم بهره مندی از مرخصی از انجام عمل جراحی و معالجه محروم شده‌اند. چرا که نگهداری زندانیان در بیمارستان‌ها تحت شرایط سخت امنیتی انجام می‌شود و با بدرفتاری برخی از پاسیاران همراه است و حتی گاهی حتی پروسه درمان را ناقص می‌گذارد. پزشکان معالجِ هفت زندانی زنِ نیازمند به انجام عمل جراحی، اصرار دارند که زندانیان به دلیل حاد بودن شرایطشان هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرند؛ اما نهادهای امنیتی و دادستان تهران حاضر به دادن مرخصی حتی استعلاجی نیستند.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و از مشهورترین فعالان حقوق بشر ایرانی است. او به‌دلیل فعالیت‌هایش در راستای مبارزه با اعدام و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی بارها دستگیر و به مجازات‌های سنگین محکوم شده است. نرگس محمدی در دو پرونده جداگانه محموعا به ۱۵ سال زندان محکوم شده و اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیتش در زندان اوین است.