کیوان صمیمی به رغم بیماری روانه زندان شد

۱۷ آذر ۹۹- کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و فعال سیاسی، برای اجرای حکم سه سال حبس تعزیری روانه زندان اوین شد. آقای صمیمی بیمار است اما واحد اجرای احکام دادسرای اوین درخواست او برای توقف اجرای حکم به دلیل «عدم تحمل کیفر» را نپذیرفت.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، آقای صمیمی صبح امروز دوشنبه ۱۷ آذر، توسط واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و روانه زندان اوین شد. آقای صمیمی پیشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی زرگر تایید شد.

یک منبع آگاه درمورد بازداشت آقای صمیمی به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: «آقای صمیمی صبح امروز ۱۷ آذر، به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار و به قرنطینه بند چهار زندان اوین منتقل شد.» به گفته این منبع آگاه «آقای صمیمی ۷۲ ساله و بیمار است و به دلیل عدم دسترسی به امکانات درمانی مناسب، شرایط زندان برای او خطرناک است.» این فرد آگاه در این گفتگو اضافه کرد: «آقای صمیمی و وکیل ایشان تقاضای توقف اجرای حکم بر اساس قانون عدم تحمل کیفر را داشتند که مورد قبول مقامات قضایی نگرفت و او به زندان فرستاده شد.»

مصطفی نیلی، وکیل مدافع آقای صمیمی نیز در حساب توییتری خود با تایید این خبر نوشت: «مهندس کیوان صمیمی امروز در اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد.»

 

برای مشاهده نمایه کیوان صمیمی روی تصویر کلیک کنید

دادگاه تجدید نظر

در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۹ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی احمد زرگر، آقای صمیمی، را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. آقای صمیمی همان موقع در کانال تگرام خود  رأی دادگاه را ناعادلانه دانسته و از آن به شدت انتقاد کرده بود. آقای صمیمی خطاب به قاضی زرگر رئیس وقت شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نوشته بود: «عاقبت مشی شما به براندازی و نابودی کشور و البته خودتان منجر خواهد شد»

دادگاه بدوی

دادگاه بدوی آقای صمیمی ۲۹ اردیبهشت ۹۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شده بود. این دادگاه در تاریخ ۲۶ خرداد حکم سه سال حبس تعزیری را به آقای صمیمی ابلاغ کرد.   در کانال تلگرام خود با اعلام این خبر نوشته‌است: «حکم را عادلانه نمی‌دانم و اعتراض می‌کنم … به سه سال زندان محکوم شدم و امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر به تبرئه تبدیل شود.»

بازداشت

آقای صمیمی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۹۸ در تجمع کارگری مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود. این فعال سیاسی پس از یکماه و نیم در تاریخ ۲۷ خردادماه ۹۸ با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. او سپس در دادگاهی غیابی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای صمیمی در مورد صدور این حکم پیشتر  توضیح‌ داده ‌بود: «در حکم غیابیِ صادره نوشته شده‌ است که به‌دلایل زیر مورد رصد و سپس شناسایی مأموران قرارگرفته و نهایتاً در سال ۹۸ دستگیر شدم.» آقای صمیمی در مورد اتهامات و دلایل صدور حکم نوشته بود: « تشکیل حزب غیرقانونی آزادی مردم ایران [ البته در ۲۲ سال پیش! ]، سردبیری نشریه گروهک ایران فردا [ البته وزارت اطلاعات، ارشاد اسلامی، قوه قضائیه،… مجوّز ماهنامه‌ی ایران فردا را صادر کرده‌اند!]، بارگذاری مطالبی همسو با شیطان بزرگ در فضای مجازی، سخنرانی و تحریک مخاطبین، حمایت از زندانیان سیاسی و فعالیت در تجمع غیر قانونی روز کارگر.»

کیوان صمیمی کیست؟

آقای صمیمی فعال سیاسی و سردبیر نشریه تعطیل شده ایران فردا است. او پیشتر نیز مدیر مسئول نشریه تعطیل شده نامه بوده است. کیوان صمیمی فارغ التحصیل دانشگاه شریف است و در گروه‌هایی مثل کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه و شورای ملی صلح حضور داشته است. او از دهه ۴۰ شمسی فعالیتهای سیاسی خود را شروع کرده است. آقای صمیمی در دوره حکومت پهلوی سه بار در سالهای ۴۴، ۵۱ و ۵۴ بازداشت شده است. او در آخرین بازداشت خود پیش از انقلاب به همراه برادرش ساسان صمیمی بازداشت شد. برادرش ساسان به اعدام و او به ۱۱ سال زندان محکوم شد. ساسان صمیمی چهار بهمن ۵۴ اعدام شد. کیوان صمیمی تا دی ۵۷ در زندان ماند و در زمان نخست‌وزیری شاپور بختیار از زندان آزاد شد. برادر دیگر آقای صمیمی به نام کامران در سال ۱۳۶۱ توسط حکومت جمهوری اسلامی اعدام شد.

بازداشت سال ۱۳۸۸

آقای صمیمی یک روز پس از برگزاری انتخابات ۸۸ بازداشت شد. او برای هفت ماه در بند ۲۰۹ اوین محبوس بود و بخش زیادی از این دوره را در سلول انفرادی گذارند. او  ۱۵ تیرماه ۱۳۸۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و به شش سال حبس و محرومیت دائم از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی محکوم شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر حکم شش سال حبس را تایید کرد، اما مجازات تکمیلی محرومیت را به ۱۵ سال کاهش داد. او ۲۶ اردیبشت ۹۴ با پایان دوره محکومیتش از زندان آزاد شد.