کودک ۱۷ ساله اهل آبدانان به محاربه متهم شد

۲۴ آذر ۱۴۰۱-

«سونیا شریفی»، کودک ۱۷ ساله اهل آبدانان در استان ایلام که همزمان با خیزش سراسری مهر۱۴۰۱، بازداشت شده است، در دادگاه انقلاب ایلام به «محاربه» متهم شد.

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، نیروهای امنیتی، سونیا شریفی را روز ۲۸آبان۱۴۰۱، با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح شدید بازداشت کردند. این کودک ۱۷ ساله پس از بازداشت ابتدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام و سپس به کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل شد. دادگاه انقلاب ایلام او را همزمان با تداوم حبس به «محاربه» متهم کرده است. کماکان از رأی صادر شده در دادگاه علیه سونیا شریفی اطلاع دقیقی در دست نیست.

منابع اطلس می‌گویند، خانواده سونیا شریفی طی این مدت تحت فشار نهادهای امنیتی برای عدم اطلاع‌رسانی درباره شرایط فرزندشان بوده‌اند. آنها بارها به دادسرای عمومی و انقلاب آبدانان و ایلام مراجعه کرده‌اند؛ با این وجود «عبدالوهاب بخشندە»، دادستان ایلام و «مسعود کارگر»، دادستان آبدانان، در کنار عدم پاسخگویی شفاف به خانواده سونیا شریفی، ادعا کرده‌اند که پرونده زیرنظر آنها نیست و هرکدام دیگری را مسئول پرونده معرفی کرده‌اند. همزمان دادستان ایلام از پذیرش وثیقه  یک میلیارد تومانی تهیه شده توسط سوی خانواده او خودداری کرده‌ است.

سونیا شریفی، کودک ۱۷ ساله اهل آبدانان و دانش‌آموز دوم دبیرستان در این شهرستان است. او هنگام بازداشت ضرب‌وجرح شده و طی مدت بازداشت تحت فشار بازجویان مجبور به اعتراف علیه خود مبنی بر ساختن کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی شده است.

پس از انتشار خبر متهم شدن سونیا شریفی به محاربه، «کاتیا لیکرت»، نماینده حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرد که «کفالت سیاسی» این دختر ۱۷ ساله را برعهده گرفته است. لیکرت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «سونیا شریفی یک ماه پیش توسط رژیم ایران بازداشت شد. من کفالت سیاسی او را به عهده گرفتم و متعهد به آزادی او هستم.»