کاظم خوش‌نمک، فعال اتنیکی عرب: «عوامل اطلاعات ایران قصد ربودن من را داشتند»

۱۷ شهریور ۱۳۹۹- کاظم خوش‌نمک، فعال اتنیکی عرب می‌گوید: «مأموران اطلاعاتی ایران قصد ربودن او از طریق یکی از بستگانش را داشته‌اند.»

به گزارش اطلس زندانهای ایران این فعال سیاسی که در کشور ترکیه اعلام پناهندگی کرده، پیشتر دوبار در ایران بازداشت و بیش از ده سال در زندان بوده است. آقای خوش‌نمک در گفتگو با پژوهشگر اطلس زندانهای ایران در این مورد گفت: «مأموران اطلاعاتی ایران قصد داشتند که با سوء استفاده از روابط فامیلی من را به مکانی بکشند و بربایند اما خوشبختانه من به موقع از این توطئه مطلع شده و از رفتن به محل ملاقات خودداری کردم.»

دستگاه‌های اطلاعاتی ایران اخیراً چند نفر از مخالفین سیاسی خود را در کشورهای همسایه ایران ربوده و به ایران منتقل کرده است. در آخرین موارد  روح‌الله زم و جمشد شارمهد ربوده و به ایران منتقل شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه آقای خوش‌نمک روی تصویر کلیک کنید

معرفی و سابقه پرونده

کاظم خوش نمک فرزند علی متولد ۱۳۵۸ شمسی در شهر آبادان، از فعالان اتنیکی عرب است. او از نوکیشان سنی مذهب است و دو بار در سالهای ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ بازداشت و به زندان محکوم شده است.  آقای خوش‌نمک نخستین بار ۲۲ خرداد ۱۳۸۱ در ابادان بازداشت و پس از یک هفته به بازداشتگاه ۲۰۹ اوین منتقل شد. این فعال عرب حدود ۷ ماه بدون دسترسی به وکیل در بند ۲۰۹ بازداشت بود و سپس به بند ۷ این زندان منتقل شد. او نهایتاً حدود دو سال بعد در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۲ از زندان اوین آزاد شد. آقای خوش‌نمک برای بار دوم در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ در فرودگاه آبادان بازداشت شد. او حدود سه ماه در بازداشت اداره اطلاعات اهواز بازجویی شد. این زندانی عرب به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت:« در بازداشتگاه اطلاعات اهواز شکنجه شده است.»  آقای خوش‌نمک در شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به ده سال حبس و ده سال تبعید به شهرستان آشتیان محکوم شد. آقای خوش‌نمک هشت سال در زندان کارون و دو سال در زندان شیبان زندانی بود و سپس به آشتیان تبعید شد و نهایتاً از ایران خارج شده و در کشور ترکیه تقاضای پناهندگی کرد و اکنون ساکن این کشور است.