چهار زندانی عرب محکوم به اعدام به مکان نامعلومی منتقل شدند

۳۱ شهریور ۱۳۹۹- چهار زندانی عرب محکوم به اعدام به نامهای علی مطیری، حسین سیلاوی، علی خسرجی و علی مجدم از زندان شیبان به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، علی مطیری متهم است که دو بسیجی به نامهای بشیر حمیدی و حسن کارونی را ترور کرده است. این دو بسیجی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ با چاقو مجروح شدند و به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند. کریم دحیمی، فعال حقوق بشر در گفتگو با پژوهشگر اطلس در مورد پرونده آقای مطیری گفت: « این زندانی در مراحل اولیه پرونده از داشتن وکیل مدافع محروم بوده و در دادگاه نیز وکیل تسخیری وظیفه دفاع از او را برعهده داشته است. این وکیل تسخیری به دلیل فشارنهادهای امنیتی اطلاعات دقیقی از وضعیت پرونده به خانوده مطیری نداده است.»

دو متهم دیگر از این زندانیان محکوم به اعدام، علی خسرجی، ۲۶ ساله ساکن کوی علوی شهر اهواز و حسین سیلاوی، ۳۰ ساله ساکن منطقه خبینه اهواز هستند. این دو نفر به همراه ناصر خفاجیان، زندانی دیگر عرب، اردیبهشت ۱۳۹۶ بازداشت شدند. آقای خفاجیان ۳۳ ساله از درجه‌داران نیروی انتظامی است که از زمان اعتراضات زندانیان در ۱۲ فروردین امسال خبری از او در دست نیست و گزارشهایی در مورد کشته شدن او در جریان این اعتراضات منتشر شده است. این افراد متهم به حمله به پاسگاه حمید در ۴۰ کیلومتری شهر اهواز و کلانتری ۲۳ کوی مجاهد شهر اهواز هستند. در جریان این حملات دو درجه دار نیروی انتظامی کشته و یک سرباز نیز مجروح شدند. پرونده این سه متهم در شعبه ۱۲ بازپرسی اهواز به ریاست قاضی جلیلیان رسیدگی شده و سپس در دادگاه انقلاب اهواز این سه زندانی به اعدام محکوم شدند. سه متهم دیگر این پرونده به ۱۵، ۱۰ و ۵ سال حبس محکوم شدند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در مورد صدور حکم اعدام برای این سه زندانی را در نشست خبری خود در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۸ گفته بود: «در یکی از حملات تروریستی که چندی قبل به یکی از کلانتری‌ها در استان خوزستان انجام شده بود، عناصر آن وابسته به خارج از کشور و جزو گروه‌های معاند بودند که منجر به شهادت دو تن از ماموران و مجروحیت یکی از سربازان شده بود. بنا داشتند از این عملیات فیلم بگیرند و به رسانه‌های خارج از کشور بفرستند که با تلاش‌های انجام شده این متهمان شناسایی، دستگیر و هفته گذشته محاکمه شدند. در این پرونده سه نفر از متهمان به خاطر اقدامات مسلحانه تروریستی به اعدام و سایر متهمان به حبس‌های ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر نیز با تخفیف به ۵ سال حبس محکوم شده است.»

بیشتر بخوانید:

زندانی چهارم، علی مجدم ۳۹ ساله از زندانیان عرب ساکن کوت سید صالح اهواز است. او ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ به همراه ۱۴ شهروند دیگر عرب بوسیله اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد. آقای مجدم متهم ردیف اول این پرونده متهم به «شرکت در عملیات مسلحانه نیروهای امنیتی ایران» و «تشکیل گروه غیرقانونی» است. از جزئیات رسیدگی به پرونده او اطلاعات زیادی منتشر نشده است.