زندانیان اتنیکی ترک به اعتصاب غذای خود پایان دادند

۲ بهمن ۱۳۹۹ – با بازگشت یوسف کاری به بند یک زندان اردبیل زندانیان اتنیکی ترک به اعتصاب غذای خود پایان دادند. عباس لسانی، علی واثقی، رضا واثقی و سیامک میرزایی در پشتیبانی از آقای کاری اعتصاب غذا کرده بودند. بهنام شیخی، توحید امیر امینی و کیانوش اصلانی نیز قرار بود از امروز به آنها بپیوندند.
به گزارش اطلس زندان‌های ایران، یوسف کاری از روز چهارشنبه ۲۵ دی در اعتراض به «بی‌توجهی مسئولان قضایی اردبیل نسبت به حقوق زندانیان سیاسی» محبوس در این زندان، «انتقال او به قرنطینه بند ۸» و نیز «توهین و هتاکی سپهری دادیار ناظر بر زندان اردبیل» دست به اعتصاب غذا زده بود و از روز یکشنبه ۲۸ دی اعتصاب غذای خشک را شروع کرده بود.

یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس گفت: «عباس لسانی،علی و رضا واثقی زندانیان سیاسی محبوس در زندان اردبیل در تماسهای تلفنی جداگانه به این خبر را اعلام کرده‌اند.» به گفته این فرد آگاه : «مسئولان زندان شامگاه دیروز ۱ بهمن ، یوسف کاری را از قرنطینه بند ۸ به بند یک منتقل کرده‌اند. یوسف کاری پس از بازگشت به بند به اعتصاب غذا خاتمه داده و پس از او عباس لسانی و دیگر زندانیان اتنیکی ترک نیز اعتصاب غذای خود را شکستند.»عباس لسانی ، سیامک میرزایی ، علی و رضا واثقی در زندانهای تهران و اردبیل به پشتیبانی از آقای کاری اعتصاب غذا کرده بودند. بهنام شیخی ، توحید امیر امینی و کیانوش اصلانی سه زندانی دیگر ترک نیز قرار بود از امروز وارد اعتصاب غذا شوند.

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه آقای کاری روی تصویر کلیک کنید.

تبعید آقای کاری به بند مجرمین خطرناک

پرویز یاری، روزنامه‌نگار، پیشتر در مورد دلیل اعتصاب آقای کاری به پژوهشگر اطلس گفته بود: «آقای کاری به تبعیدش از بند هفت زندان اردبیل به قرنطینه بند هشت اعتراض دارد.» به گفته آقای یاری «همچنین روز چهارشنبه ۲۵ دی آقای سپهری، دادیار ناظر بر زندان اردبیل یوسف کاری را در رابطه با درخواست مرخصی درمانی وی به دفتر خود فراخوانده است. سپهری در کنار توهین و هتاکی به آقای کاری و سایر زندانیان سیاسی، گفته است: «حقوق زندانیان سیاسی را به رسمیت نمی‌شناسد.» پس از آن آقای کاری در اعتراض به وضعیت خود و پاسخگو نبودن مسئولان زندان اعتصاب غذا کرده است».

۱۱ آذر امسال عباس لسانی و یوسف کاری و تعدادی دیگر از زندانیان بند هفت زندان اردبیل نشانه‌های بیماری کرونا را از خود بروز دادند. آقای کاری در آن زمان در تماس تلفنی با نزدیکان خود از بروز گسترده علائم بیماری کرونا در بین زندانیان خبر داد. او ضمن نامساعد خواندن حال عمومی خود، گفته بود اکثر زندانیان بند هفت این زندان دچار سرفه‌های خشک، سردرد، تب شدید و گرفتگی عضلات شده‌اند.

با انتشار خبر شیوع کرونا در زندان اردبیل از سوی آقای کاری و واکنش‌های گسترده به این خبر، مسئولان این زندان یوسف کاری را از بند هفت(محل نگهداری زندانیان سیاسی) به قرنطینه بند هشت (بند مجرمین خطرناک) منتقل کردند.

آقای کاری پیش‌تر در سومین روز اعتصاب غذا به مسئولین زندان اعلام کرده بود اگر تا پایان وقت اداری یکشنبه از قرنطینه به بند خویش منتقل نشود، اعتصاب غذای خود  را تبدیل به اعتصاب خشک کرده و از خوردن آب نیز خودداری خواهد کرد.

یوسف کاری اولین زندانی زندان اردبیل بود که آذرماه سال جاری در تماس تلفنی با نزدیکان خود، از بروز گسترده علائم کرونا در بین زندانیان خبر داد.

مسئولین زندان اردبیل در واکنش به انتشار اخبار شیوع بیماری کرونا در زندان مرکزی اردبیل ضمن تکذیب این خبر، آقای کاری را از بند هفت (محل نگه‌داری زندانیان سیاسی) به قرنطینه بند ۸ (بند تنبیهی زندانیان جرائم خطرناک) منتقل کردند. همچنین مسئولان زندان اردبیل «عباس لسانی» دیگر زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی اردبیل را ممنوع‌الملاقات کردند و تماس‌های تلفنی او را قطع کردند.