وکیل محمد نوری‌زاد: «شدیداً نگران سلامتی‌اش هستم»

۲۶ شهریور ۱۳۹۹- محمدحسین آقاسی، وکیل محمد نوری‌زاد، از وخامت حال این زندانی خبر داده است. محمد نوری‌زاد خود نیز از زندان اوین گفته است: «در حال بیهوشی به بیمارستان منتقل شدم اما بدون هیچ‌گونه درمانی مجدداً بیهوش به زندان اوین بازگردانده شدم.»

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای آقاسی ۲۵ شهریور ماه در حساب توییتر خود درمورد محمد نوری‌زاد نوشته است:«بنظر می رسد که حال آقای نوری‌زاد رو به بهبودی نیست. امروز برای دیدارش به اوین رفتم، گفته شد که برای معالجه اعزام شده. ماندم تا بازگردد ولی ظاهراً قادر به ترک بسترش نبود. تقاضای مرخصی برای معالجه خارج از زندان کردم. اما قطعا با سرعت لازم نتیجه نخواهد داد. شدیداً نگران سلامتی اش هستم.»

حدود ساعت ۹ صبح من را خواستند و گفتند که لباس بپوشید، شما اعزام دارید. من نیم ساعت بعد که حواسم بود سوار ماشین شدم، بیهوش شدم. من را بیهوش به بخش اورژانس بیمارستان شهدای تجریش برده‌اند و خیلی خیلی ناجوانمردانه و یا طراحی شده فقط گفته‌اند که دکتر مربوطه نیست. و ما را برگردانده‌اند به سلاخ‌خانه درمانگاه اوین و آنجا من را مقداری نگه داشته اند و سرمی وصل کرده‌اند و بعد در حالت بیهوشی چند نفر زیر دست و پای من را گرفته و آورده‌اند روی تختم انداخته و رفته‌اند.»

 

بازداشت

 نوری‌زاد از سرشناس‌ترین فعالان سیاسی درون کشور، از اعضای لگام(کمپین لغو گام به گام اعدام)، کارگردان و نقاش ساکن تهران است. او مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است. اما در دهه هشتاد مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. نوری زاد و ۱۳ فعال سیاسی دیگر در خردادماه ۹۸ بیانیه‌ای با موضوع درخواست استعفای آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر کردند. پس از انتشار این نامه، نامه های ۱۴ نفره دیگری نیز با محتوای مشابه منتشر شد. ۲۰ مردادماه ۹۸  آقای نوری‌زاد و تعدادی دیگر از نویسندگان این نامه به دنبال تحصن در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، بازداشت شدند. آقای نوری‌زاد از زمان تاکنون زندانی است. محمد نوری‌زاد پیشتر هم چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

برای مشاهده نمایه محمد نوری‌زاد روی تصویر کلیک کنید

حکم دادگاه

شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد آقای نوری‌زاد و ۷ متهم دیگر پرونده درخواست استعفای رهبری را به مجموعا ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ سال تبعید محکوم کرد. جواد لعل محمدی، دیگر متهم این پرونده هم در انتظار است تا تعیین تکلیف شود. بر اساس این احکام هاشم خواستار ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، غلامعلی حسین‌پور گنابادی و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال تعزیری است.

جنازه‌ام را بر سر اینها می‌کوبم

پیشتر فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد در مورد جلسه دادگاه به پژوهشگر اطلس گفته‌بود: «جلسه دادگاه آقای نوری‌زاد شنبه ۲۸ دیماه با حضو وکلاء مدافع او آقایان آقاسی و ملکی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری برگزار شد. در این جلسه آقای نوری‌زاد را با آمبولانس و به همراه پزشک و پرستار به دادگاه آورده شده‌اند. در حضور قاضی پزشک از آقای نوری‌زاد خواهش می‌کند که اعتصاب داروی خود را بشکند، اما آقای نوری‌زاد حاضر نمی‌شود و می‌گوید من می‌خواهم جنازه‌ام را بر سر اینها بکوبم. در ادامه قاضی از آقای نوری‌زاد و خواستار می‌خواهد که از از مواضع خود عقب نشینی کنند که آنها نپذیرفتند»

بازداشت همسر و فرزند 

همسر و فرزند محمد نوری‌زاد نیز در جریان پیگیری وضعیت او بازداشت شدند. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار ، صبح روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸ دست به تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد زده و بلافاصله بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند. علی نوری‌زاد فرزند محمد نوری‌زاد هم روز دوشنبه ۲۳ دیماه بازداشت و ۱۲ بهمن‌ماه از زندان آزاد شد. از آنجا که علی نوری‌زاد هیچ فعالیت سیاسی نداشته‌است. به نظر می رسد که در ارتباط با پرونده پدرش بازداشت شده‌است. خانم ملکی، مادر علی، معتقد است که «او به منظور اعمال فشار بر پدرش بازداشت شده است.»

 

بازداشت سال ۱۳۸۸

۲۹ آذرماه ۱۳۸۸ پس از انتشار سومین نامه‌اش به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به دادسرا احضار و سپس بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت. بازپرس شعبه اتهامات «تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولین» را به وی تفهیم کرد. قاضی پیرعباسی، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، او را به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال، اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، بابت هر یک از اتهامات «اهانت به رئیس جمهور و ریاست قوه‌ قضائیه» به ۹۱ روز و بابت اتهام «اهانت به امام جمعه مشهد» به ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر این احکام را عینا تایید کرد. او نهایتاً در سال ۱۳۹۰ از زندان آزاد شد. اما پس از آن نیز بارها به طور کوتاه مدت بازداشت و چندین بار نیز مضروب شده است.

 

نامه‌نگاری به آیت‌الله خامنه ای

محمد نوری‌زاد مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده است و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است؛ او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و از آن پس به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. نوری‌زاد ۳۹ نامه به آقای خامنه ای نوشته و از سیاستهای او و نظام جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. لحن نامه های آقای نوری‌زاد ابتدا ملایم بود و از آقای خامنه‌ای با عنوان پدر یاد می‌کرد اما به مرور این لحن تغییر کرد و تندتر شد.