وضعیت نگران کننده یک درویش زندانی: «بهنام محجوبی دچار اختلال در تکلم و حافظه شده است»

۹ آبان ۹۹ – بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی اوین، دچار اختلال در تکلم و حافظه شده است. ابراهیم الله‌بخشی از نزدیکان آقای محجوبی: «شرایط جسمی او پس از بستری شدن در امین آباد بدتر شده است»

به گزارش اطلس زندانهای ایران، بهنام محجوبی محکومیت دو سال حبس خود در زندان اوین را می‌گذراند. او در جریان درگیری مامورین امنیتی و دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم در پاسداران تهران بازداشت و به دو سال حبس محکوم شد. آقای محجوبی از تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ برای تحمل مدت محکومیتش به زندان اوین منتقل شده است.

ابراهیم الله‌بخشی، درویش گنابادی و از نزدیکان آقای محجوبی، در گفت‌وگویی با پژوهشگر اطلس زندانهای ایران، ضمن اشاره به وضعیت نامناسب جسمی بهنام محجوبی گفت:‌ «بهنام به بیماری پنیک اعصاب مبتلاست و مجبور به استفاده از داروهای مخصوصی است. دو روز پس از انتقال بهنام از بیمارستان امین‌آباد به زندان، او را به پزشکی قانونی منتقل کردند. پزشکی قانونی پس از معاینه و تایید بیماری بهنام، از او خواسته است که مقدار معینی از داروهایش را به طور مرتب مصرف کند.» به گفته آقای الله‌بخشی: «شنبه گذشته آقای محجوبی به بهداری زندان مراجعه کرده است. یکی از مسئولان بهداری با تهدید از او خواسته است که ۲۴ عدد قرص را مصرف کند. بهنام حاضر به خوردن این داروها نشده و به بند برگشته است.»

با توجه به شدت بیماری این درویش زندانی دو هفته پیش درخواست مرخصی درمانی بهنام محجوبی به طور کتبی ارسال شده اما مسئولین زندان و بخش اجرای احکام هنوز پاسخی به این درخواست نداده‌اند. پیش‌ از این چندبار درخواست مرخصی بهنام محجوبی از سوی امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی رد شده است.

ابراهیم الله‌بخشی در ادامه این گفت‌وگو افزود: «شرایط جسمی بهنام بعد از انتقال به امین‌آباد به طرز محسوسی تغییر کرده و به نظر می‌رسد با مشکل حافظه مواجه شده و در مکالمه‌های تلفنی‌مان مدام از برادر نداشته‌اش صحبت می‌کند. چند روز پیش نیز در راه برگشت از دستشوئی تعادل خود را از دست داده و به زمین خورده و پای راستش ورم کرده است. بهنام به پزشک بهداری نیز مراجعه کرده است اما او با انتقال بهنام به بیمارستان موافقت نکرده است.»

برای مشاهده نمایه بهنام محجوبی روی تصویر کلیک کنید.

 

انتقال به امین آباد

سه‌شنبه هشتم مهرماه ۹۹، صالحه حسینی، همسر این درویش زندانی در رشته توییتی از انتقال بهنام محجوبی به بیمارستان رازی (امین‌آباد) خبر داده بود. به گفته خانم حسینی، مسئولان زندان، بهنام محجوبی را به «بهداری منتقل کردند و ابتدا گفتند به بخش مغز و اعصاب بیمارستان رازی فرستاده خواهد شد، اما ناگهان خودش خبر داد که او را در بخش ابوریحان تیمارستان امین آباد نگه‌داری می‌کنند».

او در ادامه توییت خود نوشت: «بهنام محجوبی از صبح امروز در اعتراض به انتقال اجباری به امین‌آباد اعتصاب غذا کرد. به زور به او آمپولی تزریق کرده‌اند که نمی‌دانیم چیست. پزشک به بهنام گفته که به دستور قاضی او را به تیمارستان برده‌اند. جان همسرم در خطر است و نمی‌دانیم با او چه می‌کنند.»

بازداشت و محاکمه

بهنام محجوبی در جریان درگیری ماموران امنیتی و دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم در بهمن ۱۳۹۶در پاسداران تهران بازداشت شد و پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدو آقای محجوبی بعداً توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ماشاالله احمدزاده، به تحمل دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته‌جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. او با وجود داشتن گواهی عدم تحمل کیفر از سوی پزشک معالج، در سی‌ویکم خرداد ۹۹ برای اجرای حکم حبس روانه زندان اوین شد.