تداوم فشار بر وکلای تبریزی؛ محکومیت نگین کیانی و امیر مهدی‌پور به زندان

۱ دی ۱۴۰۱-

نگین کیانی و امیر مهدی‌پور، دو تن از اعضای کانون وکلای استان آذربایجان شرقی که همزمان با اعتراضات سراسری مهر۱۴۰۱، به‌دلیل دفاع از بازداشت‌شدگان اعتراضات دستگیر شده بودند، به زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

به گفته منابع «اطلس زندان‌های ایران»، نگین کیانی، روز ۳۰مهر۱۴۰۱، توسط ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. این وکیل حقوق بشری، روز ۲۳آبان با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از این زندان آزاد شد. هادی غفوریان، بازپرس شعبه ۷ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب تبریز ابتدا نگین کیانی را به «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرد؛ با این وجود روز ۹آبان و در جلسه دادگاه، اتهام او به «تبلیغ علیه نظام» تغییر کرد و قاضی «داود حملبرمجرد»، رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز، نگین کیانی را به چهار ماه زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مصادره تلفن همراه محکوم کرد.

امیر مهدی‌پور، دیگر عضو کانون وکلای استان آذربایجان شرقی نیز روز جمعه ۲۲مهر۱۴۰۱، توسط ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. او پس از تحمل دو هفته بازداشت روز ۵آبان با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی داود حملبرمجرد، این وکیل حقوق بشری را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به چهار ماه زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ضبط تلفن همراه محکوم کرد.

مهر۱۴۰۱ و همزمان با تداوم اعتراضات سراسری که در پی کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی اقدام به تشکیل «کمیته دفاع از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری» کردند. در پی این اقدام نگین کیانی، قاسم بعدی بناب، سینا یوسفی و امیر مهدی‌پور، چهار عضو کانون وکلای استان آذربایجان شرقی بازداشت و در این پرونده به زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

منابع اطلس زندان‌های ایران می‌گویند، طی ماه‌های اخیر فشارها بر وکلای استان آذربایجان شرقی تشدید شده و اسامی ۶۵ تن از آنها برای اخذ تعهد به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در تهران ارسال شده است. حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز پس از بازداشت و یا احضار شماری وکلای استان آذربایجان شرقی از آنها خواسته است در جلسات بین وکلا به‌صورت «مخبر» عمل کنند تا در مقابل از تبرئه و یا آزادی مشروط برخودار شوند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از ۲۶شهریور۱۴۰۱ و پس از آغاز اعتراضات سراسری، تاکنون ۳۶ وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. از این تعداد چهار وکیل اعضای کانون وکلای استان آذربایجان شرقی هستند که با برگزاری دادگاه‌های جداگانه به زندان، جزای نقدی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند؛ «نگین کیانی» به چهار ماه، «امیر مهدی‌پور» به چهار ماه، «قاسم بعدی بناب» به هشت ماه و «سینا یوسفی» به شش ماه زندان.