نوید افکاری اعدام شد

۲۲ شهریور ۱۳۹۹- نوید افکاری، صبح امروز در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، آقای افکاری متهم بود که حسین ترکمان، کارمند بخش حراست اداره آب شیراز را به قتل رسانده است. آقای افکاری در دادگاه این اتهام را رد کرده بود و گفته بود زیر شکنجه مجبور به اعتراف به قتل شده است. حسن یونسی، وکیل مدافع آقای افکاری در حساب توییتر خود از عجله دستگاه قضائی برای اجرای این حکم انتقاد کرده و نوشته‌ است:«بر اساس آیین نامه اجرای احکام قصاص..محکوم علیه حق دارد قبل از اجرای حکم با خانواده خود دیدار داشته باشد.. برای اجرای حکم انقدر عجله داشتید که نوید را از آخرین دیدار هم محروم کردید؟»

اعدام در ماه محرم‌

حکم اعدام آقای افکاری در ماه محرم اجراء شده است که معمولاً احکام اعدام در آن اجراء نمی‌شود. حتی در فایل صوتی آقای منتظری و هیأت مرگ نیز یکی از اعضاء هیأت مرگ خطاب به آیت‌الله منتظری می‌گوید که «رسم ما همیشه این بود که در ماه محرم اعدامها را قطع می‌کردیم.» اما به رغم این حکم نوید افکاری در ۲۳ ماه محرم اجراء شده است.

مهدی محمودیان از فعالان حقوق بشر پیگیر این پرونده نیز با اشاره به این موضوع در حساب توییتر خود نوشته است: «هم‌زمان با وجود اینکه حکم قصاص ایرادات فراوان داشت از ترس اینکه ناگهان حکم اجرا نشود، با مشورت وکلا تصمیم بر این شد که رضایت خانواده مقتول نیز جلب شود تا دستاویزی برای اعدام نوید وجود نداشته باشد و با رایزنی‌هایی که با خانواده مقتول شد، قرار بر این شد که یکشنبه ۲۳ شهریور به دیدار ایشان برویم که به طور ناگهانی و بدون رعایت قوانین در ماه حرام امروز صبح این حکم ظالمانه که بر اساس اقاریر زیر شکنجه زندانی بود اجرا شد.»

آقای محمودیان همچنین در یک رشته توییت توضیح داده:  «با برادر نوید افکاری سوارهواپیما شدیم که بریم شیراز،خانواده مقتول قبول کرده بود که برای رضایت برویم و صحبت کنیم. همه امیدوارشده بودیم که رضایت بدهند،یک دقیقه قبل ازحرکت هواپیما زنگ زدند و به برادرش اطلاع دادند که نوید اعدام شده است.»

در همین رابطه:

 

برای مشاهده نمایه وحید افکاری روی تصویر کلیک کنید

قتل حسین ترکمان

به گزارش رسانه‌های ایران، ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ یکی از نیروهای امنیتی به نام «حسن ترکمان»، هم‌زمان با اعتراضات مرداد ۹۷، از سوی افراد ناشناس کشته شد؛ او مدتی بعد با تشریفات حکومتی، در یکی از آرامگاه‌های شیراز دفن شد. آقای ترکمان کارمند بخش حراست اداره آب شیراز بوده است. یکی از افراد مطلع در مورد مقتول به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفته است: «حسن ترکمان، یکی از نیروهای سرکوب اعتراضات مردمی بوده و پس از مراجعت به منزل، از سوی راکبان یک موتور سیکلت، با سلاح سرد به قتل رسیده است.» حدود یک ماه و نیم بعد، نوید و وحید افکاری با اتهام «قتل حسن ترکمان» بازداشت شدند؛ اتهامی که از سوی این دو برادر تکذیب شد.

بازداشت برادران افکاری

در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، نوید و وحید افکاری، از سوی ماموران امنیتی در منزل خانوادگی بازداشت شدند. دستگیری آن‌ها بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته بود. این دو برادر، پس از بازداشت، به اداره آگاهی شیراز انتقال یافتند و در این مکان تحت «شکنجه‌های جسمی و روحی» قرار گرفتند. نوید افکاری، مدتی بعد تحت شکنجه، ادعای ماموران مبنی بر «قتل» یکی از نیروهای امنیتی را پذیرفت اما وحید افکاری اتهام اداره آگاهی را رد کرد.

وحید افکاری به دلیل اعمال «شکنجه‌های شدید»، دو مرتبه دست به خودکشی زده است؛ پس از انتقال وحید افکاری به مراکز درمانی، وضعیت حیاتی وی، پس از مدتی به حالت عادی برگشت. آقایان نیکبختی و عباسی (افسر پرونده) از جمله افرادی بودند که در اعمال شکنجه فیزیکی، نقش مستقیم داشته‌اند. لازم به ذکر است، مدتی بعد، پدر و داماد این خانواده برای مدتی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. سعید ارجمند دشتکی، متهم چهارم این پرونده، نیز در شهریور ماه از سوی ماموران دستگیر شد.

در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۷، نوید و وحید افکاری، از اداره آگاهی شیراز، به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ انتقال یافتند. برادران افکاری در این مکان نیز تحت «شکنجه» قرار گرفتند. به گفته نوید افکاری، فردی به نام «بهروزی»، که سمت قضایی دارد، به ماموران انتظامی و اطلاعاتی، دستور می‌داده که متهمان این پرونده را تحت «شکنجه» قرار دهند.

دادگاه عمومی دو شیراز 

در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ بر اساس گزارش هرانا، شعبه ۱۱۶ دادگاه عمومی ۲ شیراز، به ریاست قاضی احمد برومندی، چهار متهم این پرونده را به زندان و شلاق محکوم کرد. بر اساس حکم صادر شده، نوید افکاری و وحید افکاری، به ترتیب بابت اتهام «تمرد از دستور ماموران و منتهی به ضرب و جرح» به سه سال، به سبب اتهام «توهین به ماموران» به شش ماه و برای اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

قاضی برومندی، حبیب افکاری را بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال و شش ماه، بابت اتهامات «تمرد از اوامر پلیس» و «ضرب و جرح عمدی با چاقو» به «چهار سال و شش ماه» و «دو سال و شش ماه» و به سبب اتهامات «توهین به ماموران» و «اخلال در نظم عمومی» به ترتیب به ۹ ماه و یک سال حبس تعزیری و همچنین ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. سعید ارجمند دشتکی، متهم چهارم این پرونده نیز، بابت اتهام «تمرد از اوامر پلیس» به چهار سال و شش ماه، برای اتهام «ضرب و جرح عمدی با شی برنده» به دو سال و شش ماه، بابت اتهام «توهین به ماموران» به ۹ ماه و به سبب اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

آقایان ارجمند و حبیب افکاری به پرداخت دیه به شاکیان نیز محکوم شده‌اند؛ آقای افکاری به پرداخت حدود ۷ درصد کل دیه انسان محکوم شده و هم‌چنین هر یک از آن‌ها باید نیمی از ۳ درصد دیه شکات را پرداخت کنند. با استناد به ماده ۱۳۴، حکم قابل اجرا هر یک از متهمان در این پرونده، به این شرح است: ۱- حبیب افکاری؛ هفت سال و شش ماه حبس تعزیری و پرداخت حدود ۸ درصد دیه ۲- سعید ارجمند دشتکی؛ چهار سال و شش ماه زندان و پرداخت حدود ۱/۵ درصد دیه ۳- نوید و وحید افکاری هر یک؛ سه سال حبس تعزیری. دادگاه کلیه متهمان را از اتهامات «نگه‌داری مال مسروقه (باتوم بسیجیان)، خلاصی دادن متهمان از برخورد قانون و امحای آثار جرم» تبرئه کرده است.

صدور حکم اعدام، «زیر شکنجه اقرار کردم»

در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۸ شعبه اول دادگاه کیفری یک فارس با رای مستشاران مهرداد تهمتن و وحید اسدی، نوید افکاری را بابت اتهام «قتل» یکی از نیروهای امنیتی به اعدام محکوم کرد. برادر وی، وحید افکاری، از سوی دادگاه مذکور با اتهام «معاونت در قتل» به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. «شهادت شاهدان، حضور متهمان در محل وقوع جرم، اعتراف، تغییر رنگ موتور پس از وقوع قتل، تشخیص هویت از طریق دوربین مداربسته و ردیابی خطوط تلفن همراه»، از جمله مواری است که دادگاه با «استناد» به آن، «ارتکاب جرم از سوی برادران افکاری را اثبات شده دانسته است.»

یکی از نکات مبهمی که در این پرونده به چشم می‌خورد، این است که در دادنامه به «اعترافات صریح» متهمان اشاره شده، در صورتی که متهمان تاکید دارند: «دادگاه بدون ادله حکم ما را صادر کرده و نزد قاضی اعتراف نکرده‌ایم.» این افراد تاکید داشته‌اند که در ایام بازجویی، تحت «شکنجه اعتراف کرده بودند». اینک وکیل تشخیری آقای نوید افکاری سخن آنها را تأیید می‌کند.

تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور

در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور، با رای محمود حاتمی (مستشار) و محمدعلی قاصدی (عضو معاون)، حکم اعدام نوید افکاری و ۲۵ سال حبس تعزیری وحید افکاری را عینا تایید کرد. دیوان عالی به اعتراض آقای افکاری و تاکید او بر اعتراف زیر شکنجه توجه نکرده و حکم بدوی را صادر کرده است.

شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی، حکم اعدام و زندان برای متهمان این پرونده صادر کرد. بر اساس حکم صادره، نوید افکاری به سبب اتهام «محاربه» به اعدام و بابت اتهام «اهانت به رهبری» به دو سال زندان محکوم شده است. قاضی ساداتی، وحید افکاری را نیز بابت اتهام «معاونت در محاربه» به ۲۵ سال و برای اتهام «اهانت به رهبری» به دو سال زندان محکوم کرده است.

حبیب افکاری، دیگر متهم این پرونده، بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به پنج سال، برای اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. گفته می‌شود اتهامات دیگری از جمله «تحریک و ترغیب مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور» مطرح شده بود که از میزان آن یا برائت احتمالی متهمان، اطلاعاتی در دست نیست.

بر اساس ماده ۱۳۴، بالاترین حکم هر یک از این متهمان قابل اجرا است: «۱- نوید افکاری؛ اعدام ۲- وحید افکاری؛ ۲۵ سال حبس ۳- حبیب افکاری؛ پنج سال حبس.» کلیه احکام صادر شده (احکام قابل اجرا) در پرونده‌های مختلف برای این افراد، در ادامه جمع‌بندی شده است: «۱- وحید افکاری؛ ۲ بار اعدام و پنج سال زندان ۲- وحید افکاری؛ ۵۳ سال زندان ۳- حبیب افکاری؛ ۱۲ سال و شش ماه زندان و پرداخت دیه ۴- سعید سنگر؛ چهار سال و شش ماه زندان و پرداخت دیه.» لازم به ذکر است که در صورت موافق قوه قضاییه مبنی بر تجمیع پرونده‌ها، ممکن است احکام قابل اجرا متهمان کاهش یابد.

یک حکم اعدام دیگر در دادگاه انقلاب

مرداد ۱۳۹۹ شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی، حکم اعدام و زندان برای متهمان این پرونده صادر کرد. بر اساس حکم صادره، نوید افکاری به سبب اتهام «محاربه» به اعدام و بابت اتهام «اهانت به رهبری» به دو سال زندان محکوم شده است. قاضی ساداتی، وحید افکاری را نیز بابت اتهام «معاونت در محاربه» به ۲۵ سال و برای اتهام «اهانت به رهبری» به دو سال زندان محکوم کرده است.

حبیب افکاری، دیگر متهم این پرونده، بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به پنج سال، برای اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. گفته می‌شود اتهامات دیگری از جمله «تحریک و ترغیب مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور» مطرح شده بود که از میزان آن یا برائت احتمالی متهمان، اطلاعاتی در دست نیست.

بر اساس ماده ۱۳۴، بالاترین حکم هر یک از این متهمان قابل اجرا است: «۱- نوید افکاری؛ اعدام ۲- وحید افکاری؛ ۲۵ سال حبس ۳- حبیب افکاری؛ پنج سال حبس.» کلیه احکام صادر شده (احکام قابل اجرا) در پرونده‌های مختلف برای این افراد، در ادامه جمع‌بندی شده است: «۱- نوید افکاری؛ ۲ بار اعدام و پنج سال زندان ۲- وحید افکاری؛ ۵۳ سال زندان ۳- حبیب افکاری؛ ۱۲ سال و شش ماه زندان و پرداخت دیه ۴- سعید سنگر؛ چهار سال و شش ماه زندان و پرداخت دیه.» لازم به ذکر است که در صورت موافق قوه قضاییه مبنی بر تجمیع پرونده‌ها، ممکن است احکام قابل اجرای دیگر متهمان کاهش یابد.