نصرالله لشنی به تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد

۲۳ مهر ۹۹- نصرالله لشنی فعال سیاسی ملی – مذهبی به اتهام غیبت در مرخصی به تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. این فعال سیاسی در پرونده‌ای دیگر به «خروج و ورود غیرقانونی به کشور» و «عضویت در حزب کوموله» متهم است. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، این فعال سیاسی حدود یکسال پیش هنگام مرخصی از زندان به کردستان عراق پناهنده شد. او پس از حدود نه ماه اقامت در کردستان عراق، خرداد ماه امسال هنگام عبور از مرز عراق به ترکیه، از سوی مرزبانی ترکیه بازداشت و در خاک ایران رها شد. آقای لشنی سپس توسط مأموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت شد. یک منبع آگاه در مورد پرونده آقای لشنی به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «آقای لشنی بیش از یکماه در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه بازداشت بود و سپس به زندان اوین منتقل شد.» این منبع آگاه در مورد وضعیت کنونی پرونده این فعال ملی – مذهبی گفت:«آقای لشنی اکنون در بند هشت زندان اوین زندانی است.»

آقای لشنی در یکی از پرونده‌های خود به اتهام غیبت در مرخصی ابتدا به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود که پس از اعتراض به این رأی میزان محکومیت او به ۳۰ ضربه شلاق تبدیل شد.

صدور حکم شلاق مغایر با تعهدات قانونی ایران تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است. بر اساس ماده هفت این میثاق « هیچ‌ کس‌ را نمی‌توان‌ مورد آزار و شکنجه‌ یا مجازاتها یا رفتاریهای‌ ظالمانه‌ یا خلاف‌ انسانی‌ یا ترذیلی‌ قرار داد.»

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه آقای لشنی روی تصویر کلیک کنید

پیشینه پرونده

نصرالله لشنی پیشتر در  خرداد ۱۳۹۲ نیز بازداشت و پس از دو ماه حبس انفرادی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. او اردیبهشت سال ۱۳۹۳ از سوی قاضی صلواتی به ۶ سال حبس و ۲ سال منع از عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی یا اجتماعی و فعالیتهای مطبوعاتی و رسانه ای محکوم شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در حکم صادره وی را «عضو فعال گروهک التقاطی و برانداز ملی – مذهبی» خوانده و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. قاضی پرونده همچنین مقالات این فعال سیاسی را مصداق «تبلیغ علیه نظام» دانسته و وی را به این اتهام به یکسال حبس دیگر محکوم کرد. صلواتی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی، ۲ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی به حکم او افزود.

پرونده این فعال سیاسی سپس به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر ارجاع و حکم او عیناً تأیید شد. نصرالله لشنی در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۵ برای تحمل ۶ سال حبس تعزیری روانه زندان اوین شد و  تا سال ۱۳۹۸ در زندان اوین زندانی بود. او در سال ۱۳۹۸ به کردستان عراق پناهنده شد  و از آن زمان در سلیمانیه عراق زندگی می‌کرد.