نسرین ستوده به زندان قرچک بازگشت

۱ بهمن ۱۳۹۹ – نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی که به دلیل بیماری به مرخصی اعزام شده بود؛ عصر امروز  چهارشنبه اول بهمن به زندان قرچک بازگشت.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، خانم ستوده ۱۹ دی برای معاینه و معالجه بیماری قلبی به مرخصی اعزام شده بود. این وکیل برجسته دادگستری  چندی پیش نیز در پی اعتصاب غذا به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شده بود.
نسرین ستوده به بیماری قلبی مبتلا است. او در طی این مرخصی علاوه بر معاینات، تحت عمل آنژیوی قلبی قرار گرفت. او  علاوه بر بیماری قلبی به بیماری‌های داخلی نیز مبتلا است که درمان او ناتمام باقی ماند. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران در این مورد گفت: « خانم ستوده در حال مداوای بیماری های داخلی بود که به وی اعلام شد مدت مرخصی پایان یافته و بایستی به زندان قرچک بازگردد.» به گفته این فرد آگاه: «پیشتر  دادستانی از پزشکی درخواست کرده بود که گزارشی از وضعیت جسمانی خانم ستوده ارایه دهد اما هنوز نظر نهایی پزشکی قانونی درباره وضعیت جسمانی او اعلام نشده است.» این فرد آگاه افزود: «با توجه به وضعیت بغرنج شیوع کرونا و همچنین ناراحتی های قلبی و عروقی و بیمارهای داخلی که زندان طولانی مدت برای نسرین ستوده به همراه داشته است؛ در حال حاضر شرایط زندان برای او بسیار خطرناک است.»

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه نسرین ستوده روی تصویر کلیک کنید

 

نسرین ستوده کیست؟

نسرین ستوده لنگرودی از سرشناس‌ترین وکلای حقوق بشری است. نسرین ستوده از اوایل دهه ۷۰ در هیات نویسنده با مطبوعات مختلف همکاری کرده و از اوایل دهه ۸۰ به عنوان وکیل در پرونده‌های سیاسی و حقوق بشری متعددی حضور داشته است. از جمله جوایز حقوق بشری که تاکنون دریافت کرده، می‌توان به ساخاروف اتحادیه اروپا و انجمن قلم آمریکا اشاره کرد. او بارها بازداشت شده است آخرین بار او در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۷ یازداشت و روانه زندان شد. خانم ستوده در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه در مجموع به ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد که از این میزان پس از اعمال ماده ۱۳۴ هفده سال آن قابلیت اجرائی خواهد داشت.