موسی ضیا گرگری، فعال اتنیکی ترک، بازداشت شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۹- موسی ضیا گرگری، فعال اتنیکی ترک، ۲۶ شهریور در منزلش بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای ضیا گرگری فعال اتنیکی ساکن نقده، شامگاه روز گذشته پنج شنبه ۲۷ شهریور در تماس تلفنی، از انتقالش به اداره اطلاعات تبریز خبر داده است.

مامورین امنیتی روز سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۹ موسی ضیاگرگری را در منزلش بازداشت کرده و  خانه او را تفتیش کردند. آنها همچنین موبایل و برخی دیگر از وسایل او را نیز ضبط کرده و با خود بردند. مأموران همچنین محل کار این فعال آذربایجانی را هم تفتیش کرده و کامپیوترش را با خود بردند.
یک منبع آگاه در مورد آقای ضیا گرگری به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت : « تماس تلفنی آقای ضیا گرگری بسیار کوتاه بوده و نتوانسته است به سوالات خانواده‌اش مانند دلایل بازداشت، عنوان اتهامی و قرار صادره پاسخ دهد و تلفن او بدون خداحافظی قطع شده است.»

آقای موسی ضیا گرگری به بیماری شدید دیابت و بیماری قلبی مبتلا است و باید در زمان‌های مقرر انسولین و دارو استفاده کند و خانواده وی نگران سلامتش هستند.

برای مشاهده نمایه آقای ضیا گرگری روی تصویر کلیک کنید.

بازداشتهای پیشین

میرموسی ضیاگرگری، در زمینه حقوق اتنیکی «ترک» فعالیت دارد. این فعال ترک اول تیرماه ۱۳۹۸در یکی از خیابان‌های اطراف منزل خود، توسط نیرهای امنیتی بازداشت شد. مامورین پس از بازداشت وی با ارائه حکم قضایی منزل و محل کار او را نیز مورد تفتیش قرار دادند. سجاد شهیری فعال دیگر ترک نیز به همراه او بازداشت شد و این دو نفر پس از بازداشت در شهرستان نقده، به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه انتقال یافتند. اتهامات مطروحه علیه آنها در مراحل بازجویی «عضویت در تشکیلات غیرقانونی (گاماج)» و «تبلیغ علیه نظام از طریق ایراد سخنرانی در مراسم سالگرد جان باختگان اعتراضات خردادماه ۸۵ نقده و همینطور در منزل عباس لسانی» عنوان شد. آنها در تاریخ ۲۶ تیرماه از زندان آزاد شدند. آقای ضیا گرگری یکبار دیگر در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۹ در آستانه سالگرد تظاهرات خرداد ۸۵ نقده به همراه شماری دیگر از فعالان آذربایجانی به دفاتر امنیتی احضار شدند. آقای ضیاگرگری به دنبال این احضار بازداشت و مدتی بعد آزاد شد.

محاکمه

در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ دادگاه انقلاب شهرستان نقده این فعال ترک را محاکمه و حکم یک سال زندان بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای وی صادر کرد؛ قاضی پرونده با درنظر گرفتن عدم سابقه کیفری، حکم یک سال وی را با استناد به ماده ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی به ۲۰ روز کاهش داد. از آنجا که او مدت محکومیت را پیشتر در ایام بازداشت موقت، گذرانده بود. این پرونده او مختومه شد.