خیزش ۱۴۰۱؛ مهسا فرهادی به دو سال زندان محکوم شد

۲۲ دی ۱۴۰۱- مهسا فرهادی، شهروند کُرد اهل سنندج و ساکن تهران که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در این شهر بازداشت شده بود، به دو سال زندان محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، مهسا فرهادی از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی بهرام پناهی به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به دو سال زندان محکوم شده است.

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، خانواده مهسا فرهادی روز ۲۴دی۱۴۰۱ به رای دادگاه بدوی اعتراض کرده‌اند؛ اما تاکنون پرونده به شعبه‌های دادگاه تجدیدنظر تهران منتقل نشده است.

مهسا فرهادی روز ۲۴آبان۱۴۰۱ پس از خارج شدن از محل کارش در مجتمع تجاری ارم به‌دلیل نداشتن روسری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. یک منبع مطلع درباره شیوه بازداشت مهسا فرهادی به اطلس زندان‌های ایران گفت: «ماموران امنیتی او را درحالی که بر روی یک نیمکت نشسته بود، با زور باتوم و شوکر و کشیدن از روی نیمکت و جدول سوار بر ماشین کردند و با خود بردند.» به گفته این منبع مطلع، خانواده مهسا فرهادی پس از ۴۸ ساعت بی‌خبری از سرنوشت فرزندانشان مطلع‌ شدند که او پس از بازداشت به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

به گفته منابع اطلس، نیما یوسفی، بازپرس شعبه هشت بازپرسی دادسرای شهرک شاهد شهریار، بازپرس خانم فرهادی بوده که ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه و ۳۰ روز بازداشت موقت برای او صادر کرده است؛ اما به‌رغم تهیه قرار وثیقه از سوی خانواده فرهادی، به‌دلیل مخالفت بهرام  پناهی، قاضی پرونده، از پذیرش وثیقه و صدور آزادی موقت مهسا فرهادی ممانعت شده است.

این سومین حکم صادر شده توسط قاضی بهرام پناهی علیه زنان زندانی در زندان قرچک ورامین است که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ بازداشت شده بودند و اطلس امکان راستی‌آزمایی و انتشار آن را یافته است. پیش‌تر مهشید زاهدپسند و مهتاب انصاریان، شهروندان ساکن شهریار نیز توسط قاضی پناهی هر کدام به دو سال زندان محکوم شده بود. منابع اطلس می‌گویند، مهسا پناهی، مهشید زاهدپسند، مهتاب انصاریان و دست‌کم ۹ تن از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ که همگی در زندان قرچک ورامین محبوس هستند، در دادگاهی مشترک توسط قاضی بهرام پناهی به احکام زندان محکوم شده‌اند.