مهدی زارع اشکذری بر اثر صدمات ناشی از شکنجه کشته شد

۱۵ دی ۱۴۰۱- به گفته نزدیکان مهدی زارع اشکذری، یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، این شهروند ساکن تهران بر اثر عوارض ناشی ضرب‌وجرح و شکنجه توسط نیروهای امنیتی، جان باخت.

رادیو زمانه، با اعلام این خبر به نقل از دوست مهدی زارع اشکذری نوشته است که این شهروند در تهران دستگیر و حدود ۱۰ ساعت را در بازداشتگاهی نامعلوم به‌شدت ضرب‌وجرح شده است. او پس از آزادی و به‌دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل شده و به کُما رفته است. مهدی زارع اشکذری، روز ۱۰دی۱۴۰۱ و پس از ۲۰ روز در بیمارستان جان خود را از دست داد.

همزمان خبرگزاری میزان،‌ رسانه قوه قضائیه ایران، کشته شدن مهدی زارع اشکذری را در بیمارستان تایید کرده و نوشته است که او در جریان اعتراضات در تهران «مجروح و به بیمارستان منتقل و چندی بعد» جان باخته است. این خبرگزاری مدعی شده که «پیگیری‌هایش» نشان می‌دهد که این شهروند «بازداشت و شکنجه نشده است.»

با این وجود، دوست مهدی زارع اشکذری به رادیو زمانه گفته است که «دماغ و دندان‌های» او بر اثر ضرب‌وجرح نیروهای امنیتی شکسته بوده است. همچنین ویدئوی در در شبکه‌های اجتماعی از مهدی زارع اشکذری منتشر شده است که در آن، او پس از آزادی در حالی که آثار ضرب وجرح و کبودی بر بدنش مشخص است، خطاب به سفیر ایتالیا، و به زبان ایتالیایی می‌گوید: «ببینید چیکار کردن…»

مهدی زارع اشکذری متولد ۱۵اسفند۱۳۷۰ و اهل اشکذر در استان یزد بود. او دانشجوی سابق داروسازی دانشگاه بولونیا ایتالیا بود. مهدی زارع اشکذری مدتی قبل به‌دلیل بیماری سرطان مادرش به ایران بازگشت و به‌دلیل طولانی شدن اقامتش در ایران، امکان بازگشت به ایتالیا را از دست داد.

بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، از ۲۵شهریور و پس از آغاز خیزش ۱۴۰۱، تاکنون ۱۲ تن از بازداشت‌شدگان پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بر اثر ضرب‌وجرح و شکنجه کشته شده‌اند. محمد حاجی رسول‌پور، مهدی زارع اشکذری، شادمان احمدی، علیرضا خوشکار بیاتی، حامد سلحشور، رامین فاتحی، هیمن آمان، شهریار عادلی، امید حسینی، عماد حیدری، امیرجواد اسعدزاده و مهسا امینی، شهروندانی هستند که بر اثر ضرب‌وجرح و شکنجه پس از بازداشت جان‌باخته‌اند.