مصطفی صالحی، یکی از معترضان دی ۹۶ اعدام شد

۱۵ مرداد ۹۹- مصطفی صالحی یکی از از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶، صبح امروز به اتهام قتل پاسدار سجاد شاه‌سنایی اعدام شد. آقای صالحی در جلسات دادگاه اتهام قتل را رد کرده بود.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، رسانه های ایران گزارش کردند که مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در کهریزسنگ نجف‌آباد، صبح امروز به دار آویخته شده است. 

پیشتر برخی رسانه های حقوق بشری از انتقال این متهم به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام ابراز نگرانی کرده بودند. حکم اعدام وی به درخواست اولیای دم و توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری یک استان اصفهان صادر شده بود. اتهام قتلی که آقای صالحی منکر انجام آن بود.

آقای صالحی در جریان اعتراضات در شهر کهریزسنگ نجف آباد در استان اصفهان بازداشت، و پس از طی مراحل بازجویی، به زندان اصفهان منتقل شده بود.

مصطفی صالحی متهم بود که در جریان تظاهرات سراسری، معترضین را در نجف‌آباد هدایت می‌کرده و پس از شناسایی نیروهای سرکوب با «پوشیدن لباس بلوچی تیره‌رنگ و حمل سلاح شکاری ساچمه‌ای» بسیجی پاسدار سجاد شاه‌سنایی را به قتل رسانده و شش بسیجی دیگر را زخمی کرده بود. به گفته وکیل خانواده شاه‌سنایی او سپس با کمک امرالله صالحی گریخته و برای چند روز در یک باغ مخفی شده بود. وکیل این خانواده ضمن تقاضای قصاص برای مصطفی صالحی و اشد مجازات برای امرالله صالحی، از تماس‌های مکرر مصطفی صالحی با بلوچستان و نیز چند تماس با عربستان به عنوان ادله اثبات جرم نام برده بود. او همچنین ادعا کرده بود که مصطفی صالحی  چندبار خودکشی کرده بود. مصطفی صالحی اتهامات را رد کرده بود.

ماه گذشته، دادگستری استان اصفهان از صدور حکم اعدام برای ۸ پرونده مربوط به متهمان اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ خبر داده بود. محمد بسطامی، مهدی صالحی، هادی کیانی، عباس محمدی و مجید نظری از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده بودند. 

طی ماه های گذشته خبرهای متعددی از صدور حکم اعدام بازداشت شدگان اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ منتشر شده است، اما این نخستین بار است که یکی از متهمان این حوادث، اعدام می شود. 

برای مشاهده نمایه آقای صالحی روی تصویر کلیک کنید.

اعدام دو هفته پس از اینکه #اعدام نکنید میلیون‌ها بار توییت شد

اعدام آقای صالحی حدود دو هفته پس از آن روی می‌دهد که هشتگ #اعدام_نکنید در توییتر به راه افتاد و در چند ساعت ترند اول جهان شد. به جز فعالان سیاسی و مخالفان حکومت بسیاری از شهروندان غیرسیاسی و چهره‌‌های شناخته شده هنری و ورزشی در توییتر و اینستاگرام با استفاده از این هشتگ اعتراض و مخالفت خود را با اعدام‌ها در ایران ابراز کردند. ترند جهانی این هشتگ با همراهی شهروندان دیگر کشورها هم همراه شد و تعداد آن طی دو روز از ۱۰ میلیون گذشت.