مریم نعمت‌اللهی؛ محکومیت به پنج سال زندان به‌دلیل رقصیدن

۲۱ آذر ۱۴۰۱-

مریم نعمت‌اللهی (بهنیا)، شهروند ۲۵ ساله ساکن شیراز، به‌دلیل انتشار ویدئوهای رقص خود در اینستاگرام، به پنج سال زندان و هشت ماه تردد با پابند الکترونیکی محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، مریم نعمت‌اللهی همزمان با اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن «مهسا امینی» آغاز شد، روز ۲۱مهر۱۴۰۱، در خانه خود در شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پس از بازداشت به بازداشتگاه نیروی انتطامی شیراز موسوم به «بازداشتگاه سروش» منتقل و به مدت ۱۵ روز در این بازداشتگاه بازجویی شد. طی این مدت او چهار روز را در سلول انفرادی محبوس بود. مریم نعمت‌اللهی پس از پایان مراحل بازجویی به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده است.

به گفته منبع مطلعی که اطلس گفت‌وگو کرده است، «هاشمی»، بازپرس مریم نعت‌اللهی، پس از ارسال پرونده او به شعبه ۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب شیراز، او را به سه اتهام از جمله «کشف حجاب و تشویق به فساد و فحشا» و «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرد. شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی «سیدمحمود ساداتی» نیز همزمان با تداوم بازداشت این زن شیرازی، او را به پنج سال زندان محکوم کرد. مریم نعت‌اللهی در پرونده دوم که در دادگاه کیفری شعبه گل سرخ شیراز  به ریاست قاضی «محمدی» برگزار شد، به هشت ماه تردد با پابند الکترنیکی محکوم شد.

مریم نعمت‌اللهی، اینفلوئنسر اینستاگرام و دانشجوی معماری دانشگاه پردیس شیراز است. نزدیکان او می‌گویند ترند شدن ویدئوهای رقص این زن شیرازی همزمان با اعتراضات سراسری، عامل اصلی بازداشت او بوده است. مریم نعمت‌اللهی به‌رغم گذشت ۶۱ روز از زمان بازداشت،کماکان بدون دسترسی به وکیل در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «مهسا امینی»  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت صدها تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین تاکنون بیش از ۱۵ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همچنین روند رسیدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان از زمان بازداشت تا صدور حکم به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است و شمار زیادی از بازداشت‌شدگان هم‌زمان با تداوم بازداشت موقت به احکام اعدام، زندان، شلاق و سایر احکام تکمیلی محکوم شده‌اند.