تداوم سرکوب دانشجویان؛ محکومیت نازلی سعیدی به ۱۵ ماه زندان

۲۶ دی ‍۴۰۱- نازلی سعیدی، دانشجوی پزشکی دانشگاه اردبیل که همزمان با خیزش ۱۴۰۱، بازداشت شده بود، به زندان، جزای نقدی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی داود حملبر مجرد، روز ۱۵آذر۱۴۰۱، نازلی سعیدی را به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، به ۱۵ ماه زندان و به‌عنوان مجازات تکمیلی به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرد.

نازلی سعیدی، شهروند ۲۳ ساله تُرک اهل میاندوآب و دانشجوی پزشکی دانشگاه اردبیل است. او روز ۴آبان زمانی که به‌عنوان دانشجوی میهمان در دانشگاه تبریز مشغول تحصیل بود، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. خانم سعیدی پس از یک هفته بازداشت در بازداشتگاه پلیس تبریز به زندان این شهر منتقل شد.

به گفته منابع اطلس، ماموران نیروی انتظامی هنگام بازداشت این دانشجو، او را ضرب‌وجرح کردند و در دوران بازجویی در بازداشتگاه پلیس تبریز نیز از سوی بازجو مورد «آزار و اذیت» قرار گرفت. همزمان با تداوم بازداشت این شهروند در زندان، هادی غفوریان، بازپرس شعبه ۷ بازپرسی دادسرای عمومی انقلاب تبریز، علیه او با اتهامات تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی تشکیل پرونده داد. نازلی سعیدی نهایتا پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت، به‌دلیل وخامت وضعیت جسمی و ناتوانی در تحمل بازداشت، با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. او در دوران تحمل بازداشت در زندان تبریز از دسترسی به خدمات درمانی کافی و موثر محروم بود.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن ژینا امینی  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همزمان با تغییر مکانیزم سرکوب در جمهوری اسلامی، مدت زمان بازداشت موقت شهروندان به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و روند دادرسی پرونده از زمان بازداشت تا صدور حکم به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.