محکومیت لقمان درویش به ۱۱ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و پنج میلیارد تومان جزای نقدی

۲۲ دی ۱۴۰۱- لقمان درویش (توحید درویشی)، شهروند کُرد اهل خوی که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در تبریز بازداشت شده بود، در دو پرونده جداگانه مجموعا به ۱۱سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و پنج میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، لقمان درویش توسط شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی داوود حملبر مجرد، به اتهام «محاربه ازطریق آتش‌زدن بانک» به ۱۰ سال حبس، تبعید به زندان اهواز و پنج میلیارد تومان جزای نقدی در حق بانک محکوم شده است. این شهروند کُرد در پرونده دوم در شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی محمدعلی پیری، به اتهام اخلال در نظم عمومی به تحمل یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. در دو دادگاه برگزار شده برای لقمان درویش او از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.

به گفته منبع آگاه اطلس، مسعود شمس‌نژاد و صالح نیکبخت درحال حاضر وکالت این زندانی را برعهده گرفته و به حکم اعتراض کرده‌اند. بااین‌وجود پیش‌تر مسعود شمس‌نژاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود، شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز از پذیرش وکالت او برای پرونده لقمان درویش خودداری کرده است. 

لقمان درویش، شهروند ۲۷ ساله کُرد اهل روستای «گرناویک» از توابع بخش قطور در شهرستان خوی است. او روز ۷مهر۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در تبریز بازداشت شد. لقمان درویش پیش از بازداشت راننده اسنپ بوده است. 

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، لقمان درویش پس از بازداشت تحت‌فشار بازجویان مجبور به اعتراف اجباری علیه خود مبنی بر آتش زدن یک بانک در تبریز شده است. این در حالی که او طی مدت بازداشت روزها در سلول انفرادی محبوس بوده، تحت شکنجه قرار گرفته و از داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. همچنین مقام‌های زندان تبریز او را در چند تماس کوتاه تلفنی که با خانواده‌اش داشته است، مجبور به صحبت به زبان فارسی کرده‌اند.