محکومیت زندانیان مجروح در اعتراضات زندان شیبان، به حبس و جریمه

۱۳ اردیبهشت ۹۹ ـ على مجدم، سلیم دریعاوى، محمدرضا مجدم و محمد امیر مجدم هرکدام به سه ماه حبس محکوم شدند. دهها زندانی دیگر زندان شیبان نیز پس از اعتراضات ۱۲ فروردین به حبس و جریمه نقدی محکوم شدند. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، تعدادی از زندانیان زندان شیبان اهواز به حبس و جریمه نقدی محکوم شدند. این زندانیان در جریان اعتراضات ۱۲ فروردین این زندن زخمی شده‌بودند. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس گفت:«على مجدم، سلیم دریعاوى، محمدرضا مجدم و محمد امیر مجدم در اعتراضات زندان شیبان در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۹۹ مجروح شده بودند و امروز به آنها اعلام شد که هریک به سه ماه حبس اضافه بر احکام قبلی‌ محکوم شده‌اند. همچنین دهها نفر دیگر از زندانیان زندان شیبان اهواز نیز به دلیل این  اعتراضات به حبس و یا پرداخت جریمه نقدى محکوم شده‌اند.»

بازداشت

بیستم بهمن ماه ۹۸، على مجدم ۳۹ ساله فرزند صالح از اهالى کوت سید صالح اهواز از سوی اداره اطلاعات به اتهام اقدام على امنیت کشور بازداشت شد . علاوه بر او سالم آلبوشوکه، متولد ۱۳۶۳ از اهالى فلاحیه، حبیب دریس، متولد ۱۳۶۲ از اهالى قلعه کنعان اهواز، جاسم آلبوغبیش، متولد ۱۳۶۲ از اهالى خرمشهر، اسکندر منیعات، طارق منیعات، توفیق منیعات از اهالى فلاحیه، سلیم دریعاوی ۳۳ ساله و على جوادى ۲۱ ساله از اهالى کوت سید صالح اهواز و محمد سعد مجدم ومحمد رضا مجدم و محمد امیر مجدم و دو زن از شهر فلاحیه(شادگان)  و معین خنفرى ۲۸  ساله از اهالى کوت سید صالح نیز بازداشت شدند. به گفته این منبع آگاه: « این افراد براى اخذ اعترافات اجبارى از آنها به شدت توسط اداره اطلاعات شکنجه شده اند. حتی همسر آقای مجدم هم برای اعمال فشار بر او بازداشت شده‌است.»

از افراد بازداشت شده در این پرونده محمد سعد مجدم و على جوادى ، همسر على مجدم و یک زن دیگر هر کدام با قرار وثیقه چهار میلیارد ریال تا پایان دادرسى آزاد شدند.

 

شورش در زندانهای شیبان و سپیدار اهواز

 زندان سپیدار و شیبان اهواز از پرجمعیت ترین آمار زندانیان در میان زندانهای مراکز استان های کشور هستند. بروز ناآرامی و آشوب  در این دو زندان خسارت های مالی و جانی بسیاری  به جا گذاشت. 

به گفته فرمانده انتظامی استان خوزستان، «تعدادی از زندانیان چهار بند زندان شیبان عصر سه شنبه(۱۲ فروردین) با آتش زدن سطل های زباله قصد آشوب و نا آرامی در داخل زندان را داشتند. » این مقام امنیتی گفته که برای مهار این آشوب، از نیروهای بسیج و سپاه کمک گرفته شده است. کریم دحیمی، فعال عرب به رادیو فردا گفته بود که «در بند پنج این زندان، زندانیان سیاسی و در بند هشت نیز زندانیان اهل سنت زندانی هستند.» 

روز پیش از آن(۱۰ فروردین)، زندان سپیدار صحنه آشوب و درگیری زندانیان با ماموران امنیتی بود. بنا بر گزارش ها، بر اثر حمله ماموران به زندانیان، «رضا خرسانی»، «محمد سلامات» ، «شاهین زهیری» و «محمد تامولى طرفى» کشته شدند.

همچنین برخی دیگر از زندانیان بر اثر آتش سوزی ایجاد شده، دچار سوختگی و آسیب شدند.

در تصاویری که از این دو زندان در شبکه اجتماعی منتشر شده بود، حضور نیروهای امنیتی، صدای تیراندازی و برخاستن دود از این زندان ها دیده و شنیده می شد. 

آشوب در زندان سپیدار اهواز پس از این بود که گفته شد ۳ تن از زندانیان این زندان به کرونا مبتلا شده اند. کمبود امکانات بهداشتی و درخواست برای مرخصی از جمله دلایل اصلی زندانیان برای این شورش ها و اعتراضات بود. 

اگر چه در شبکه های اجتماعی گفته شد که تعدادی از زندانیان موفق به فرار شده اند، اما فرمانده انتظامی استان با رد این موضوع گفت که «به هیچ وجه صحت ندارد و نیروهای امنیتی و انتظامی زندان و نیز نیروهای کمکی اجازه نداده اند هیچ زندانی حتی از بندهای زندان هم خارج شوند.»

نگرانی افکار عمومی و خانواده های زندانیان در پی بروز کرونا در کشور افزایش یافته است. از این رو، پس از حوادث سپیدار، خانواده های این زندان در مقابل این زندان تجمع کردند. همچنین گزارش شده بود که «ماموران امنیتی به خانواده زندانیان که در جاده اهواز- شوشتر تجمع کرده بودند حمله و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند.» به گفته هرانا سه شهروند در این تجمع زخمى شده‌اند. یکی از شهروندان در این تجمع به نام «عادل سوارى» با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی زخمی شده است. آقای سواری برای اطلاع از وضعیت پدر خود که در زندان شیبان اهواز محبوس است در این محل حاضر شده بود.