محکومیت برادران واثقی: «آمده بودند علی را ببرند. رضا از برادرش دفاع کرد، او هم بازداشت و محکوم شد»

۲۸ مرداد ۱۳۹۹-  علی واثقی و رضا واثقی دو برادر فعال اتنیکی ترک، در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ترتیب به سه و دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.«مأموران برای بازداشت علی آمده بودند اما در پی ضرب و شتم علی و دفاع رضا از برادرش او هم بازداشت و نهایتاً محکوم شده‌است.»
به گزارش اطلس زندانهای ایران، این دو برادر ۲۰ مرداد در  شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی مهدوی‌راد به اتهام «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شبنامه و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شده بودند.
این حکم امروز سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ به صورت شفاهی در دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب به آقایان واثقی ابلاغ شده است. یک منبع آگاه درمورد دلیل صدور این احکام به پژوهشگر اطلس گفت: «این حکم با استناد به گزارش اداره اطلاعات و بدون توجه به دفاعیات این دو فعال اتنیکی صادر شده است. آنها در دادگاه تأکید کرده بودند که ‌اطلاعی از وجود چنین‌ شب‌نامه‌هایی نداشته‌اند. این شبنامه‌ مدتی پیش در دفاع از آقای عباس لسانی و دیگر زندانیان سیاسی در شهر اردبیل پخش شده بود.»
در حکم دادگاه علاوه بر «مجرمانه بودن محتوای شبنامه مذکور» در بیوگرافی حساب تلگرامی رضا واثقی عبارت « زنده باد قهرمانانی که در راه آزادی تلاش می‌کنند» ذکر شده بوده است و این جمله نیز از مصادیق جرم تلقی شده است.
این فرد آگاه همچنین به ما گفت: «مأموران برای بازداشت علی آمده بودند اما در پی ضرب و شتم علی و دفاع رضا از برادرش او هم بازداشت و نهایتاً محکوم شده‌است.»
این دو برادر همچنین متهم هستند که آثار ضرب و جرحی که توسط نیروهای امنیتی بر بدنشان صورت گرفته را پس از آزادی در شبکه‌های مجازی منتشر و از این طریق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی صورت داده‌اند.

برای مشاهده نمایه علی واثقی روی تصویر کایک کنید

ضرب و شتم هنگام بازداشت

برادران واثقی ۲۱ خرداد در محل کارشان بازداشت شدند. یک منبع آگاه درمورد نحوه بازداشت آنها به پژوهشگر اطلس پیشتر گفته بود:« این دو برادر بدون رویت حکم همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند. شدت برخورد و ضرب و شتم فیزیکی مأمورین به حدی بوده است که همسایگان و کسبه محل به مداخله و میانجیگری پرداخته‌اند و با دستور نیروهای امنیتی ۴ خودرو یگان امداد برای متفرق نمودن حاضرین و دستگیری در محل حاضر شده‌اند.»

این دو فعال ترک ۲۷ خرداد با تودیع قرار وثیقه ۱۱۰ میلیون تومانی برای هر کدام، بطور موقت آزاد گردیدند. پس از آزادی عکس‌هایی از آنها در فضای مجازی منتشر شدکه نشانگر آثار ضرب و شتم بود.