محکومیت امدادگر بلژیکی زندانی در ایران به ۲۸ سال حبس

۲۴ آذر ۱۴۰۱-

«اولیویر فانده‌کاستیل»، شهروند بلژیک و امدادگر سابق سازمان‌های شورای پناهندگان نروژ و امداد بین‌المللی که اسفند۱۴۰۰ در ایران بازداشت شده بود، به ۲۸ سال زندان محکوم شد. 

به گزارش رویترز، وزیر دادگستری بلژیک، روز چهارشنبه ۲۳آذر ۱۴۰۱ (۱۴دسامبر۲۰۲۲) با اعلام این خبر گفت، اولیویر فانده‌کاستیل با «اتهاماتی ساختگی» به زندان محکوم شده است و حکم صادر شده علیه این شهروند بلژیک را اقدام تلافی‌جویانه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نسبت محاکمه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی، در بلژیک معرفی کرد. اسدالله اسدی تیر سال ۱۳۹۷ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، بازداشت و در دادگاهی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

همزمان «اولیویر وان‌اشتایرتگم»، سخنگوی خانواده فانده‌کاستیل، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با تایید خبر محکومیت اولیویر فانده‌کاستیل به ۲۸ سال زندان، از اتهامات منجر به محکومیت او ابراز بی‌اطلاعی کرد. او گفت «هیچ طرح جایگزینی» برای این محکومیت زندان وجود ندارد و «اگر راه‌حلی وجود نداشته باشد، اولیویه فانده‌کاستیل تا سال ۲۰۵۰ در زندان خواهد ماند، زمانی که تقریبا ۷۰ ساله خواهد شد.»

خبر محکومیت اولیویر فانده‌کاستیل تنها چند روز پس از حکم دادگاه قانون اساسی بلژیک برای تعلیق معاهده تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران، منتشر شده است. معاهده‌ای که می‌توانست زمینه را برای استرداد اسدالله اسدی و بازگشت او به ایران فراهم کند. همزمانی صدور حکم ۲۸ سال زندان برای اولیویر فانده‌کاستیل و تعلیق معاهده تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران، گمانه‌زنی‌ها را درباره انگیزه‌های سیاسی و تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی در صدور حکم زندان طولانی‌مدت برای این شهروند بلژیک تقویت کرده است.

اولیویر فانده‌کاستیل، امدادگر و شهروند کشور بلژیک است. او از سال ۲۰۱۵ و به مدت هفت سال به‌عنوان امدادگر تحت پوشش سازمان‌های شورای پناهندگان نروژ و امداد بین‌المللی در ایران مشغول به کار بوده است. آقای فن‌کاستیل اسفند سال ۱۴۰۰ به اتهام «جاسوسی» در ایران بازداشت شد. به‌رغم گذشت بیش از ۹ ماه از زمان بازداشت این شهروند بلژیک در ایران، کماکان از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. خانواده اولیویر فانده‌کاستیل پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت او اعلام کرده بودند که اولیویر فانده‌کاستیل در یک سلول انفرادی در زیرزمینی قفل شده، فاقد پنجره و امکانات تهویه مناسب نگهداری می‌شود و تاکنون از امکان داشتن وکیل و دسترسی به خدمات درمانی محروم بوده است.