محمود مهرابی؛ سال‌هاسرکوب به دلیل انتخاب سبک زندگی 

۱۸ فروردین ۱۴۰۱- «کراوات تحریک‌کننده و استفاده از آن مغایر با ارزش‌های شرعی است»؛ این سخنی‌ست که محمود مهرابی بارها از سوی همکارانش شنیده و برای سبک پوشش خود بارها مورد «سرزنش» آن‌ها قرار گرفته است. جملاتی که مقدمه پرونده‌سازی‌هایی شد که پس از چند سال کماکان زندگی امن را از خانواده آن‌ها سلب کرده است. محمود مهرابی شهروند اهل مبارکه و کارمند شهرداری این شهر بوده که به دلیل فشار همکاران خود که حامی «ارزش‌های شرعی» بودند، در سال ۹۶ مجبور به استعفا شد. او در خیزش زن، زندگی، آزادی بازداشت و برای مدتی ناپدید بود. او در حال حاضر شفاها به «افساد فی الارض» متهم شده است و در زندان اصفهان نگهداری می‌شود. 

به گفته منابع آگاه به اطلس زندان‌های ایران، محمود مهرابی از حق ملاقات و تماس با خانواده محروم است و مقامات دادسرا در پاسخ به پیگیری‌های خانواده گفته‌اند: «حق ارتباط با شما را ندارد، ما چنین اشتباهی نمی‌کنیم.» او در تاریخ ۲۵اسفند۱۴۰۱ در شرایطی بازداشت شد که تنها چهار ساعت از آزادی موقتش گذشته بود. او ساعاتی پس از دستگیری در یک تماس تلفنی به خانواده خود اطلاع داد که شفاها به «افساد فی الارض» متهم شده است. 

بازداشت و بی‌خبری در ارتباط با خیزش زن، زندگی 

محمود مهرابی در تاریخ ۱۲بهمن۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم در منزل شخصی خود بازداشت شد. بر اساس تحقیقات اطلس شعبه دوم دادسرای شهرستان مبارکه به ریاست بازپرس مصطفی کرباسی مسئول تشکیل و رسیدگی به این پرونده است. او به مدت ۲۰ روز در سلول انفرادی نگهداری می‌شد و پس از آن به یک سلول کوچک که یک زندانی دیگر در آن حضور داشت، انتقال یافت. آقای مهرابی بیش از یک‌ماه از حق ارتباط با خانواده محروم بود و در این مدت مسئولان دادسرا نسبت به وضعیت و محل نگهداری او پاسخگوی خانواده نبودند. 

بازداشت خواهر به دلیل پیگیری وضعیت برادر خود

در تاریخ ۲۲اسفند۱۴۰۱ خواهر او در دادسرای مبارکه بازداشت و به بند زندانیان متهم به جرایم خشن در زندان دولت‌آباد منتقل شد. همزمان با بازداشت خانم مهرابی، ماموران در زندان به محمود مهرابی گفتند: «خواهرت را تنبیه کردیم.» آقای مهرابی پس از این مکالمه در یک تماس تلفنی که جزو معدود تماس‌های او بوده است، از طریق خانواده مطلع می‌شود که خواهرش در ارتباط با پرونده او دستگیر شده است. خانم مهرابی به دلیل پیگیری‌های مستمر درباره وضعیت برادرش توسط شعبه دوم دادسرای مبارکه به اخلال در نظم عمومی متهم شده است. او سه روز بعد آزاد شد. خانم مهرابی پیش از دستگیری از سوی کرباسی، بازپرس پرونده، تهدید شده بود که در صورت تداوم اطلاع رسانی، برادرش «کشته» خواهد شد.

آزادی موقت به مدت چهار ساعت

در تاریخ ۲۵اسفند۱۴۰۱ محمود مهرابی به قید وثیقه آزاد و حدود چهار ساعت بعد مجددا بدون ارائه حکم در منزل خود بازداشت شد. ماموران هنگام دستگیری او کلیه دوربین‌های مداربسته منزل او را با خود برده‌اند. آقای مهرابی چند ساعت بعد در یک تماس تلفنی به خانواده خود اطلاع داد که در بند الف-طا زندان دستگرد نگهداری می‌شود و شفاها به «افساد فی الارض» متهم شده است.

بازداشت، محکومیت و آزارهای پی‌درپی طی چند سال گذشته

یکم شهریور۹۶ محمود مهرابی در محل کار خود در شهرداری مبارکه بازداشت شد. ماموران بدون ارائه حکم در ابتدا منزل قدیمی و سپس محل سکونت او را مورد تفتیش قرار دادند. منزل خواهر او که در همسایگی محل سکونت آقای مهرابی واقع شده است، بدون حکم مورد تفتیش قرار گرفت و در مجموع لپ‌تاپ شخصی او و شماری از لوازم الکترونیکی از این سه مکان توقیف شد. خانواده مهرابی درباره نحوه برخورد در دوران بازجویی به اطلس گفته‌اند: «حدود یک سال بعد محمود به ما گفت که از دست آویزانم کرده بودند و با ضربات متعدد شلاق تحت شکنجه قرار می‌دادند تا برگه‌هایی که مشخص نبود محتویات آن چیست را امضا کنم.» او در ادامه به خانواده‌اش گفته است: «برگه‌ها را امضا نکردم؛ در خودم نمی‌دیدم که اینقدر بتوانم مقاومت کنم.» خانواده او به اطلس گفته‌اند مسبب این پرونده‌سازی‌ها چند تن از کارمندان شهرداری بوده‌اند که با استفاده از ضوابط و روابط خود علاوه بر محکومیت آقای مهرابی، بارها او و اعضای خانواده را مورد آزار و تهدید قرار داده‌اند. او به دلیل استفاده از کراوات و سفرهای خارجه بارها از سوی حراست شهرداری مورد مواخذه قرار گرفته بود؛ مسئولان حراست شهرداری بارها به او تذکر داده‌اند: «کراوات تحریک‌کننده و استفاده از آن مغایر با ارزش‌های شرعی است.» سعید باقری، ریاست حراست شهرداری مبارکه و از نزدیکان یکی از علمای شیعه و فرشته صالحی از اعضای شورای شهر مبارکه از جمله کارکنان شهرداری بوده‌اند که در این پرونده‌سازی‌ها نقش مستقیم داشته‌اند. خانواده مهرابی در ادامه به اطلس توضیح داده‌اند این افراد اهداف خود را با همکاری افرادی چون اصغری ریاست اطلاعات مبارکه پیش برده‌اند. آقای مهرابی و خانواده‌اش بارها در مراکز اطلاعات و پلیس فتا مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند. چندین بار در دادسرا بدون اطلاع اعضای خانواده برایشان پرونده قضایی تشکیل شد که پس از ابلاغ قرار منع تعقیب نسبت به گشایش این پرونده‌ها مطلع می‌شدند. در پی این فشارها آقای مهرابی مدتی بعد از شغل خود در شهرداری مبارکه استعفا داد.

در تاریخ ۳۱خرداد۹۷ محمود مهرابی پس از حضور در شعبه سوم دادسرای مبارکه، به «توهین» به امام اول شیعیان متهم و به بازداشتگاه «الف-طا» زندان اصفهان منتقل و سه روز بعد به قید وثیقه آزاد شد. بازپرس در توضیح مصادیق اتهامات به او یک تصویر نشان داده که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان عکس امام اول شیعیان بازنشر می‌شود و دادسرا مدعی شده او در انتشار این تصویر نقش داشته است. آقای مهرابی در ارتباط با این پرونده بار دیگر در ۲۵آبان۹۷ به مدت ۱۵ روز در بازداشت بود.  او چند ماه بعد در فروردین۹۸ توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان مبارکه به ریاست قاضی اقبال سعید بابت اتهام «توهین به مقدسات اسلام از طریق اهانت به امام علی، امام نقی و قرآن» و همچین اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت مجموعا به ۱۰ سال زندان محکوم شد. به گفته منابع آگاه به اطلس حکم ۱۰ ساله در حالی صادر شده که قاضی در جلسه دادگاه عنوان کرده بود نهایت حکمی که در این پرونده می‌تواند صادر کند پنج سال است. در مرداد۹۸ دادگاه تجدید نظر اصفهان او را از اتهامات قبلی تبرئه و بابت یک اتهام دیگر به دو سال زندان و ۷۰ ضربه شلاق محکوم کرد. این پرونده مدتی بعد با رضایت شاکی مختومه شد.

آقای مهرابی در تیر ۹۷ در حالی‌که برای پیگیری وضعیت پرونده سال ۹۶ به دادسرا رفته بود، با یک پرونده دیگر روبرو شد. این پرونده که با شکایت سعید باقری، مسئول سابق حراست و معاونت فعلی شهرداری مبارکه و با اتهام اخلال در نظم عمومی علیه او گشوده شده است. او پس از چند ساعت با تودیع فیش حقوقی موقتا آزاد شد.

خانواده مهرابی به اطلس گفته‌اند در طول این چند سال، همکاران سابق او که افرادی بانفوذ در جریان قدرت جمهوری اسلامی هستند، آسایش را از این خانواده سلب کرده و دائما آن‌ها را با بازداشت و بازجویی تهدید کنترل و ارعاب قرار داده‌اند.