محمد نوری‌زاد در زندان وکیل‌آباد خودکشی کرد

۱۳- اردیبهشت ۹۹- محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی زندانی، در زندان وکیل‌آباد مشهد دست به خودکشی زده است.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، خانم فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد با اعلام این خبر گفت:«صبح امروز آقای مکی، وکیل محمد نوری‌زاد، موفق به ملاقات کابینی با ایشان شدند و متاسفانه دیدند که آقای نوری‌زاد سر و دستشان باند پیچی‌است. گویا دیروز ایشان با شیشه و یا تیغ رگشون را زده‌اند و بردنشان بهداری و بعد ایشان مقاومت می‌کنند و می‌گویند که دوستان باید من را ببینند و ایشان را به بند می‌برندو دوباره به بهداری برگردانده می‌شوند و الان هم در بهداری هستند. آقای نوری‌زاد پیام همه دوستان را شنیده‌اند و گفتند که برای من یک شعوری قائل باشید و بدانید که ما اینجا در تنگنا هستیم و امروز آقایان جعفری و سپهری و خواستار هنگامی که در تماس تلفنی خواسته‌اند درباره آقای نوری‌زاد حرف بزنند تلفنهایشان را قطع کرده‌اند. شرایط زندان آقای نوری زاد و دیگر دوستان بسیار ناگوار است. و من از شرایط پیش آمده بسیار متاسفم.»

دلیل خودکشی نوری‌زاد چیست؟

آقای نوری زاد پیشتر اعلام کرده‌بود که به دلیل آزار و اذیت خانوده‌اش دست به خودکشی خواهد زد. این فعال سیاسی سرشناس با اشاره به صدور حکم زندان برای پسرش علی و همینطور مشکلات ایجاد شده برای همسرش خانم فاطمه ملکی گفته‌بود: «من در اعتراض به آزار و اذیت خانواده‌ام تصمیم به یک خودکشی خود خواسته گرفته‌ام و بزودی خبر آن در خواهد پیچید.» آقای نوری زاد در این فایل صوتی همچنین به محکومیت فرزندش علی نوری‌زاد اعتراض کرده‌است و می‌گوید:«علی به عنوان یک جوان در اعتراض به سرنگونی هواپیمایی که سپاه زد به میدان آزادی رفته‌است. اگر یک قاضی فهیمی بود با یک تعهد او را آزاد می‌کرد. دور این جوانها باید گشت که جوانی خود را با آزادگی می‌آمیزند. و تک تک خانواده من دارند آزار می‌بینند. من در مشهد، علی در تهران دادگاهش فردا تشکیل می‌شود و معلوم نیست که آن قاضی دستور گرفته‌باشد از سپاه یا اتاق فکر.»

آقای نوری‌زاد در ادامه این پیام اشاره کرده بود: «من به جز راست چیزی نمی‌گویم. شما در گوگل بزنید دزدی‌های قالیباف، می‌آید که یاشار سلطانی به عنوان یک خبرنگار بخشی از دزدی‌های او را آشکار کرده و به جای اینکه دزد را بگیرند، خبرنگار را گرفته‌اند.» او همچنین با اشاره پرونده سعید طوسی، قاری قرآن متهم به کودک آزاری می‌گوید:« من به رهبر می‌گویم تجسم کن که این سعید طوسی با نوه تو که رفته قرآن آموزش بگیرد این کار را کرده‌است. رهبر باید مردم را عیال خودش بداند. ولی با همان عمامه ای که زیرش هیچ چیز نیست و پوک است، مفاسدی را بر این سرزمین تحمیل کرده‌اند که من نوری‌زاد به خاطر راستگویی اینجا هستم و دروغ‌گویان و دزدان و آدمکشان بیرون هستند. شیخ علی فلاحیان قبل از انقلاب در روستای بالای ما روضه ‌می‌خواند و می‌خواست زن بگیرد به دلیل اینکه چیزی نداشت به او زن ندادند و الان بروید برج او را در پل رومی ببینید. دزدان بر ما حاکمند»

آقای نوری‌زاد همچنین در ان فایل صوتی با انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده‌بود:« مثلاً شما از رهبر بپرسید که چرا در ۳۱ سال گذشته چرا به کسی پاسخگو نیستی و یک مصاحبه با یک خبرنگار آزاد نداشته‌ای پاسخ خواهد داد که ما به خدا جواب می‌دهیم. … ببینید سپاه می‌زند و هواپیمای مسافربری را سرنگون می‌کند اولین کسی که باید محاکمه شود فرمانده کل قوا است اما جان مردم برای آنها ارزش ندارد… رهبر چون خود را به خدا پاسخگو می‌داند و مردم و قانون را لایق پاسخگوئی نمی‌داند به سیم آخر زده‌است و خودش این سرزمین را به سمت نابودی می‌برد»

 

محمد نوری زاد کیست؟ 

نوری‌زاد از سرشناس‌ترین فعالان سیاسی درون کشور،  از اعضای لگام(کمپین لغو گام به گام اعدام)، کارگردان و نقاش ساکن تهران است. او مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است. اما در دهه هشتاد مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. نوری زاد و ۱۳ فعال سیاسی دیگر در خردادماه ۹۸ بیانیه‌ای با موضوع درخواست استعفای آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر کردند. پس از انتشار این نامه، نامه های ۱۴ نفره دیگری نیز با محتوای مشابه منتشر شد. ۲۰ مردادماه ۹۸  آقای نوری‌زاد و تعدادی دیگر از نویسندگان این نامه به دنبال تحصن در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، بازداشت شدند. آقای نوری‌زاد در بازداشتگاه اطلاعات مشهد زندانی بود و اخیراً به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده‌است. محمد نوری‌زاد پیشتر هم چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

 

برای مشاهده نمایه آقای نوری‌زاد روی تصویر کلیک کنید.