محمد نوری‌زاد بار دیگر به حبس، شلاق و تبعید محکوم شد

۲۸ مرداد ۱۳۹۹- محمد نوری‌زاد در بخش دوم پرونده خود به ۸ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به طبس محکوم شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران این حکم از سوی شعبه ۱۴۹ دادگاه کیفری دو مشهد صادر شده است. آقای نوری‌زاد ۳۱ تیر در شعبه دادسرای ۱۰۱ مدنی به نیابت از شعبه ۱۴۹ دادگاه کیفری دو مشهد در جلسه‌ای پرتنش محاکمه شده بود. او در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی»  به ۱۵ سال حبس، سه سال تبعید به ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

 

فاطمه ملکی، همسر آقای نوری‌زاد در گفتگو با اطلس زندانهای ایران در مورد حکم جدید آقای نوری‌زاد گفت: «این حکم دیروز به آقای آقاسی ابلاغ شده و امروز هم ایشان با آقای نوری‌زاد در زندان ملاقات داشته و حکم را به اطلاع ایشان رسانده است. آقای نوری‌زاد در واکنش به حکم خندیده است و انصافاً هم این حکم خنده دار است. این حکم مربوط به دادگاه کیفری بوده است. دادگاه انقلاب قبلاً آقای نوری‌زاد را به دلیل تجمع در مقابل این دادگاه به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده بود. این دادگاه قرار بود فروردین ماه در مشهد تشکیل شود که به دلیل بیماری کرونا تشکیل نشد و بعد در تهران به نیابت از دادگاه مشهد تشکیل شد. حکم جدید به اتهام تجمع در مقابل زندان وکیل آباد مشهد است.»

آقای محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع آقای نوری‌زاد نیز در حساب توییتری خود در مورد این حکم نوشته‌ است: «آقای نوری زاد برای حضور جلوی ساختمان دادگاه به ۷۴ ضربه شلاق و  هشت ماه زندان و یکسال تبعید به طبس و به اتهام اشاعه اکاذیب به ۷۴ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه به دفاعیات بلا وجه او اشاره کرده درحالیکه وی بسیارگفت اما از خود نگفت که دفاع تلقی شود. از برخورد تلخ و گزنده دادگاه در رای، فعلا نمی‌توانم بگویم.»

جلسه دادگاه

جلسه تفهیم اتهام آقای نوری‌زاد ۳۱ تیر ۹۹ در  شعبه دادسرای ۱۱۰۱ نیابت مدنی تهران برگزار شد. این جلسه به تشنج کشیده شد و آقای نوری‌زاد در جریان دفاعیات خود انتقادات تندی نسبت به خامنه‌ای و قوه قضائیه و دیگر بخشهای نظام جمهوری اسلامی و سیاستهای کنونی و پیشین آن مطرح کرد و قاضی دادگاه نیز در پاسخ او را «مزدور بیگانه» و «لجن» خطاب کرده بود.

برای مشاهده نمایه محمد نوری‌زاد روی تصویر کلیک کنید

بازداشت

محمد نوری‌زاد از سرشناس‌ترین فعالان سیاسی درون کشور، از اعضای لگام(کمپین لغو گام به گام اعدام)، کارگردان و نقاش ساکن تهران است. او مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است. اما در دهه هشتاد مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. نوری زاد و ۱۳ فعال سیاسی دیگر در خردادماه ۹۸ بیانیه‌ای با موضوع درخواست استعفای آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر کردند. پس از انتشار این نامه، نامه های ۱۴ نفره دیگری نیز با محتوای مشابه منتشر شد. ۲۰ مردادماه ۹۸  آقای نوری‌زاد و تعدادی دیگر از نویسندگان این نامه به دنبال تحصن در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، بازداشت شدند. آقای نوری‌زاد از زمان تاکنون زندانی است. محمد نوری‌زاد پیشتر هم چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

حکم دادگاه

شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد آقای نوری‌زاد و ۷ متهم دیگر پرونده درخواست استعفای رهبری را به مجموعا ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ سال تبعید محکوم کرد. جواد لعل محمدی، دیگر متهم این پرونده هم در انتظار است تا تعیین تکلیف شود. بر اساس این احکام هاشم خواستار ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، غلامعلی حسین‌پور گنابادی و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال تعزیری است.

 

بازداشت همسر و فرزند 

همسر و فرزند محمد نوری‌زاد نیز در جریان پیگیری وضعیت او بازداشت شدند. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار ، صبح روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸ دست به تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد زده و بلافاصله بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند. علی نوری‌زاد فرزند محمد نوری‌زاد هم روز دوشنبه ۲۳ دیماه بازداشت و ۱۲ بهمن‌ماه از زندان آزاد شد. از آنجا که علی نوری‌زاد هیچ فعالیت سیاسی نداشته‌است. اما در تجمع اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اکراینی توسط سپاه پاسداران، بازداشت شد. خانم فاطمه ملکی، مادر علی نوری‌زاد به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «او به منظور اعمال فشار بر پدرش بازداشت شده است.»

خودکشی 

آقای نوری‌زاد در اعتراض به آزار و اذیت خانواده‌اش در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۹ در زندان وکیل‌آباد مشهد دست به خودکشی زد که خوشبختانه نجات پیدا کرد.  خانم فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد پیشتر در این مورد گفته‌بود: «صبح امروز آقای مکی، وکیل محمد نوری‌زاد، موفق به ملاقات کابینی با ایشان شدند و متاسفانه دیدند که آقای نوری‌زاد سر و دستشان باند پیچی‌است. گویا دیروز ایشان با شیشه و یا تیغ رگشون را زده‌اند و بردنشان بهداری و بعد ایشان مقاومت می‌کنند و می‌گویند که دوستان باید من را ببینند و ایشان را به بند می‌برندو دوباره به بهداری برگردانده می‌شوند و الان هم در بهداری هستند. آقای نوری‌زاد پیام همه دوستان را شنیده‌اند و گفتند که برای من یک شعوری قائل باشید و بدانید که ما اینجا در تنگنا هستیم و امروز آقایان جعفری و سپهری و خواستار هنگامی که در تماس تلفنی خواسته‌اند درباره آقای نوری‌زاد حرف بزنند تلفنهایشان را قطع کرده‌اند. شرایط زندان آقای نوری زاد و دیگر دوستان بسیار ناگوار است. و من از شرایط پیش آمده بسیار متاسفم.»

انتقال به زندان اوین

به دنبال خودکشی ناموفق این زندانی سیاسی، آقای نوری‌زاد ۱۵ اردیبهشت از زندان وکیل‌آباد به زندان اوین منتقل شد. خانواده این فعال سیاسی ساکن تهران، مدتها ناچار بودند که فاصله زیاد تهران تا مشهد را بویژه در شرایط خطر ابتلا به بیماری کرونا طی کنند.

بازداشت سال ۱۳۸۸

آقای نوری‌زاد پیشتر نیز به دلیل فعالیتهای سیاسی و بویژه نامه‌نگاری به رهبر جمهوری اسلامی بازداشت شده است. او ۲۹ آذرماه ۱۳۸۸ پس از انتشار سومین نامه‌اش به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به دادسرا احضار و سپس بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت. بازپرس شعبه اتهامات «تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولین» را به وی تفهیم کرد. قاضی پیرعباسی، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، او را به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال، اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، بابت هر یک از اتهامات «اهانت به رئیس جمهور و ریاست قوه‌ قضائیه» به ۹۱ روز و بابت اتهام «اهانت به امام جمعه مشهد» به ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر این احکام را عینا تایید کرد. او نهایتاً در سال ۱۳۹۰ از زندان آزاد شد. اما پس از آن نیز بارها به طور کوتاه مدت بازداشت و چندین بار نیز مضروب شده است.

 

نامه‌نگاری به آیت‌الله خامنه ای

محمد نوری‌زاد مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده است و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است؛ او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و از آن پس به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. نوری‌زاد ۳۹ نامه به آقای خامنه ای نوشته و از سیاستهای او و نظام جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. لحن نامه های آقای نوری‌زاد ابتدا ملایم بود و از آقای خامنه‌ای با عنوان پدر یاد می‌کرد اما به مرور این لحن تغییر کرد و تندتر شد.