محمد حبیبی، معلم زندانی، از آموزش و پرورش اخراج شد

۳ اردیبهشت ۹۹- محمد حبیبی، معلم زندانی، با حکم بازخرید از آموزش و پرورش اخراج شد. حکم اخراج او به همسرش خدیجه پاک‌ضمیر ابلاغ شده‌است. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، حکم بازخرید محمد حبیبی، از سوی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات صادر و در هیأت تجدیدنظر نیز تأیید شده‌است. دلیل اخراج آقای حبیبی، عدم حضور در سر کلاسهای درس به دلیل زندان بوده‌است. آقای حبیبی، وکیل و خانواده‌اش بر حق وی بر بهره‌مندی از مرخصی بدون حقوق تأکید داشته‌اند اما در نهایت حکم اخراج او از سوی آموزش و پرورش صادر شد. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس گفت:«مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دو سال گذاشته همواره وعده می‌دادند که به دنبال صدور مرخصی بدون حقوق برای این معلم زندان هستند. اما متاسفانه به وعده خود عمل نکردند.»

محمد حبیبی، عضو هیأت هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران است و پیشتر دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدرجائی تهران بوده و اینک در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

برای مشاهده نمایه آقای حبیبی روی تصویر کلیک کنید

بازداشت و سیر پرونده

آقای حبیبی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ در محل کار خود بازداشت شد. سپاهی‌ها او را در برابر دانش‌آموزانش مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر کردند. سپس به منزل او رفته و آن‌جا را تفتیش کردند. او  سپس به بند ۲ الف اوین منتقل شد. او پس از حدود دو هفته از بند ۲ الف به بند ۴ اوین منتقل شد. آقای حبیبی در نهایت در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۷ با قید وثیقه از زندان آزاد شد. اما کمتر از یکماه بعد در تاریخ ۲۰ اردیبهش ۹۷ در تجمع سراسری معلمان به ایران ، آقای خبیبی مجدداً بازداشت شد.

وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و نیم، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و نیم و به اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ هفت سال و شش ماه از این حکم قابلیت اجرا دارد. او از بابت مجازات تکمیلی نیز به دو سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.