محمدرضا مرادی از زندان اوین به مرخصی آمد

۱۵ مرداد ۱۳۹۹- محمدرضا مرادی از فعالین فضای مجازی، از زندان اوین به مرخصی آمد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای مرادی سه شنبه ۱۴ مرداد برای مدت دو هفته از زندان اوین به مرخصی آمده است. آقای مرادی پیشتر در اسفند ۹۸ و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور از زندان اوین به مرخصی آمد اما مجدداً ۳۱ اردیبهشت ۹۹ پس از پایان مدت مرخصی به زندان بازگردانده شد.

آقای مرادی از فعالین فضای مجازی است و از تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۸ زندانی است.

برای مشاهده نمایه آقای مرادی روی تصویر کلیک کنید.

بازداشت و سیر پرونده

محمدرضا مرادی از فعالین در فضای مجازی است. آقای مرادی هشت اسفند ۱۳۹۲ توسط سپاه بازداشت شد و به بند دوالف زندان اوین انتقال یافت. او پس از حدود دو هفته به قید وثیقه از زندان آزاد شد. در سال ۱۳۹۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را مجموعاً به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد. او به ترتیب بابت اتهامات «اهانت به مقدسات، توهین به رهبری و یک اتهام عمومی دیگر» به سه، دو و یک سال زندان محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴، سه سال از حکم وی قابلیت اجرا داشت. در سال ۱۳۹۵ شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر احکام وی را عینا تایید کرد. آقای مرادی در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۸ جهت اجرای حکم بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت.

در تاریخ ۲۴ مهر ۹۸ گزارش شد که پیش‌تر آقای مرادی در سانحه تصادف از نواحی مچ پا چپ، کمر، ستون فقرات و پای راست آسیب جدی دیده است. طبق این گزارش، نظر بهداری زندان این است که وی توانایی تحمل کیفر در زندان را ندارد و نوع محکومیت وی باید تغییر یابد. با این حال، پاسخ امیدوارکننده‌ای از سوی مسئولین دریافت نکرده است. در ادامه گزارش آمده است که وی در زندان با مشکلات روحی و همچنین کلیوی مواجه شده است.

در تاریخ ۲۷ آذر ۹۸ محمدرضا مرادی به «کیست مویی» دچار شده است اما مسئولین با انتقال وی به بیمارستان موافقت نکرده‌اند.

بحران کرونا در زندان

به دنبال شیوع کرونا در کشور قوه قضائیه با مرخصی تعداد زیادی از زندانیان موافقت کرد. در اسفند سال گذشته تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی آمدند. قوه قضائیه نسبت به زندنیان سیاسی رویکرد دوگانه‌ای دارد.

اخیراً با شیوع دوباره این بیماری در کشور و ابتلای برخی از زندانیان به این بیماری مجدداً درخواستها از قوه قضائیه برای مرخصی زندانیان افزایش یافته است.

در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ حمید اسماعیلی، سخنگو قوه قضائیه در نشست خبری خود از دستورالعمل جدید مرخصی زندانیان خبر داد و گفت: «مرخصی مجدد ریاست قوه قضاییه به زندانیان همزمان با موج دوم کرونا در دستورالعمل جدیدی صادر و به سازمان زندانها و واحدهای قضایی ابلاغ شد تا متناسب با وضعیت روز زندانیان بتوانند از مرخصی بهره‌مند شوند.» اما گزارشهایی مبنی بر مخالفت دادستانی با مرخصی برخی از زندانیان سیاسی نیز دریافت شده است.