محرومیت سهیل عربی، فعال حقوق بشر زندانی، از خدمات پزشکی

۲۳ دی ۱۴۰۱- سهیل عربی، عکاس و فعال حقوق بشر که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شده است، به‌رغم گذشت نزدیک به دو هفته از زمان بازداشت، کماکان بدون دسترسی به خدمات پزشکی موثر و کافی در زندان تهران بزرگ محبوس است.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، سهیل عربی روز ۱۲دی۱۴۰۱، در خانه خود در تهران توسط ماموران پلیس امنیت این شهر با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح بازداشت شد. ماموران همزمان با بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش خانه او کردند و برخی لوازم شخصیش از جمله تلفن همراه او را با خود بردند.

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، تنها چند ساعت پس از بازداشت سهیل عربی، او به‌دلیل ضرب‌وجرح، توهین و فشار بازجویان، در حین بازجویی دچار حمله قبلی شد و به بیمارستان سجاد تهران انتقال یافت. بااین‌وجود سهیل عربی را بدون تکمیل فرایند درمان از بیمارستان به زندان تهران بزرگ منتقل کردند. این فعال حقوق بشر به‌رغم گذشت نزدیک به دو هفته از زمان بازداشت، کماکان بدون دسترسی به داروهایش در زندان تهران بزرگ محبوس است. طی این مدت مقام‌های قضایی و امنیتی استان تهران نیز به‌رغم پیگیری نزدیکان سهیل عربی از پاسخگویی به آنها خودداری کرده‌اند.

سهیل عربی، عکاس و فعال حقوق بشر ساکن تهران است. او طی یک دهه گذشته بارها به‌دلیل انتشار عکس و یادادشت‌های انتقادی در وبلاگ و صفحات شبکه‌های اجتماعی خود بازداشت و زندان را تجربه کرده است. آقای عربی آبان‌ماه ۱۴۰۰، پس از  هشت سال تحمل حبس از زندان آزاد شد. او پس از آزادی از زندان نیز به‌صورت پیوسته اقدام به اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی و شرایط بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران کرد.

بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان های ایران، اکنون ۳۹ شهروند به‌دلیل اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی و یا پیگیری حقوقی پرونده این زندانیان، در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون نیز ۳۲ فعال حقوق بشر در دادگاه‌های جداگانه – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و محاسبه آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – به ۷۶ سال و چهار ماه زندان محکوم شده‌اند.