مجید زره‌پوش، جواد بلندجاه و محمد حبیبی از زندان فشافویه آزاد شدند

۲۰ آبان ۱۳۹۹ ـ مجید زره‌پوش و جواد بلندجاه از معترضان آبان و محمد حبیبی از فعالان صنفی معلمان از زندان فشافویه آزاد شدند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، مجید زره‌پوش و جواد بلندجاه از معترضان آبان و محمد حبیبی، عضو شناخته شده کانون صنفی معلمان، نخستین زندانیان سیاسی هستند که براساس عفو جدید زندانیان سیاسی از زندان فشافویه آزاد شدند.

جواد بلندجاه دیشب ۱۹ آبان از زندان فشافویه آزاد شده است و آقای زره‌پوش و حبیبی نیز امروز ۲۰ آبان از زندان آزاد شدند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود از بخشش ۱۵۷ زندانی سیاسی خبر داده بود. به گفته آقای اسماعیلی متهمان اعتراضهای خیابانی سه سال اخیر جزء زندانیان بخشیده شده‌ هستند.

محمد حبیبی کیست؟

محمد حبیبی، عضو هیأت هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران است. او پیشتر دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدرجائی تهران بوده است.

آقای حبیبی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ در محل کار خود بازداشت شد. سپاهی‌ها او را در برابر دانش‌آموزانش مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر کردند. آنها سپس به منزل او رفته و آن‌جا را تفتیش کردند. او  سپس به بند ۲ الف اوین منتقل شد. آقای حبیبی پس از حدود دو هفته از بند ۲ الف به بند ۴ اوین منتقل شد. این معلم زندانی در نهایت در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۷ با قید وثیقه از زندان آزاد شد. آقای حبیبی پس از کمتر از یکماه، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷ در تجمع سراسری معلمان مجدداً بازداشت شد.

وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و نیم، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و نیم و به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ هفت سال و شش ماه از این حکم قابلیت اجرا پیدا کرد. او از بابت مجازات تکمیلی نیز به دو سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

عفو زندانیان سیاسی

عفو زندانیان همواره در جمهوری اسلامی به عنوان یک روش چندمنظوره مورد استفاده قرار گرفته است.‌ بدین ترتیب ضمن این که ظاهر مناسب‌تری از حکومت برای مردم ترسیم می‌شود، راهی برای کاهش آمار زندانیان نیز پیدا می‌شود. این راهکار اخیراً بیش‌تر مورد توجه دستگاه قضایی قرار گرفته است. به عقیده برخی از کارشناسان قوانین نامناسب جزائی و مشکلات اقتصادی ایران سبب می‌شود که مجدداً تعداد زندانیان افزایش یابد.

در سه سال اخیر، رئیس جدید قوه قضائیه از این روش بیشتر از پیشینیان خود استفاده کرده است. او در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تعداد زیادی از زندانیان را از طریق عفو از زندان آزاد کرد. در دو سال اخیر همچنین نام زندانیان سیاسی نیز بیشتر از قبل در لیست عفو قرار گرفته است.

عفو جدید قوه قضائیه به مناسبت زادروز پیامبر اسلام و امام ششم شیعیان همزمان با سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ انجام می شود. به گفته یک فرد آگاه به مسائل سیاسی و حقوقی ایران: «عفو این زندانیان به منظور ترمیم چهره جمهوری اسلامی انجام شده است. نیروهای امنیتی ایران در جریان تظاهرات آبان دست به سرکوب و کشتن کسانی زدند که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی مستضعف خوانده می شوند و مدیران نظام همواره خود را مدافع و نماینده آنها معرفی می‌کنند.»

اعتراضات آبان ۹۸

پس از افزایش ناگهانی نرخ بنزین، میلیون‌ها معترض در ده‌ها شهر ایران دست به تظاهرات زدند. هر چند در ساعات اولیه سمت و سوی اعتراضات افزایش نرخ بنزین را هدف قرار گرفته بود، اما کمی بعد اعتراضات به سمت مخالفت با حکومت پیش رفت. از لحظات اولیه حضور مردم در خیابان‌ها، در بسیاری نقاط شلیک به سوی معترضین آغاز شد و نیروهای امنیتی صدها تن را کشتند یا زخمی کردند. بسیاری اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را عظیم‌ترین خیزش علیه حکومت تا آن زمان و واکنش جمهوری اسلامی را وسیع‌ترین سرکوب معترضین غیرحزبی می‌دانند. یکی از مهمترین پرونده‌های این اعتراضات مربوط به امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی است. این افراد در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شدند. این حکم به تأیید دیوان عالی کشور رسید. به دنبال اعلام این خبر، هشتگ #اعدام_نکنید در توییتر به راه افتاد و در چند ساعت ترند اول جهان شد. به جز فعالان سیاسی و مخالفان حکومت بسیاری از شهروندان غیرسیاسی و چهره‌‌های شناخته شده هنری و ورزشی در توییتر و اینستاگرام با استفاده از این هشتگ اعتراض و مخالفت خود را با اعدام‌ها در ایران ابراز کردند. ترند جهانی این هشتگ با همراهی شهروندان دیگر کشورها هم همراه شد و تعداد آن از ده میلیون گذشت. با گسترده شدن اعتراض به این حکم اجرای آن برای اعاده دادرسی متوقف شد.