متین ایزدی، از معترضان آبان ۹۸، آزاد شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ – متین ایزدی دو روز پیش از زندان فشافویه آزاد شد. آقای ایزدی از معترضان آبان ۹۸ است و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، آقای ایزدی با استفاده از «عفو رهبری» از زندان آزاد شده است. آقای ایزدی ۱۹ ساله و دانشجوی دانشگاه آزاد است. یک منبع آگاه در مورد بازداشت آقای ایزدی به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: «متین آبان پارسال توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد. او مدت ۲۵ روز در سلول انفرادی زندانی بوده است.» به گفته این فرد آگاه: «آقای ایزدی سپس به قسمت عمومی  بند ۲۴۰ زندان اوین فرستاده شده و حدود دو ماه نیز در آنجا بازداشت بوده است.» آقای ایزدی پس از آن به زندان تهران بزرگ،فشافویه، فرستاده شده و تا زمان آزادی در آنجا مجازات حبس خود را می‌گذراند.

برای مشاهده نمایه آقای ایزدی روی تصویر کلیک کنید.

محاکمه و محکومیت

آقای ایزدی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و محکوم شد. دادگاه آقای ایزدی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به دو سال و هفت ماه زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شد. آقای ایزدی از دادرسی عادلانه محروم بوده و به وکیل مدافع دسترسی نداشته است.

اعتراضات سراسری آبان ۹۸

پس از افزایش ناگهانی نرخ بنزین، میلیون‌ها معترض در ده‌ها شهر ایران دست به تظاهرات زدند. هر چند در ساعات اولیه سمت و سوی اعتراضات افزایش نرخ بنزین را هدف قرار گرفته بود، اما کمی بعد اعتراضات به سمت مخالفت با حکومت پیش رفت. از لحظات اولیه حضور مردم در خیابان‌ها، در بسیاری نقاط شلیک به سوی معترضین آغاز شد و نیروهای امنیتی صدها تن را کشتند یا زخمی کردند. بسیاری اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را عظیم‌ترین خیزش علیه حکومت تا آن زمان و واکنش جمهوری اسلامی را وسیع‌ترین سرکوب معترضین غیرحزبی می‌دانند.