تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار، در سومین هفته از دستگیری

۱۱ آبان ۱۴۰۱ – به‌رغم گذشت بیش از دو هفته از زمان بازداشت «ماندانا صادقی» و همسرش «رضا محمدی»، کماکان از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست و نهادهای قضایی و امنیتی آبادان پاسخگوی خانواده این بازداشت‌شدگان نیستند.


به گفته یک منبع مطلع به اطس زندان‌های ایران، به‌رغم پیگیری و مراجعات متعدد خانواده ماندانا صادقی به نهادهای قضایی و امنیتی خوزستان، مقام‌های این نهادها از پاسخگویی شفاف درباره آخرین وضعیت او و همسرش خودداری کرده‌اند. این شهروندان آبادانی در طول مدت بازداشت از ملاقات با خانواده و داشتن وکیل محروم بوده‌اند. ماندانا صادقی طی دو هفته گذشته تنها دو بار امکان تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش را داشته است.


به گفته منبع مطلعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، ماندانا صادقی پیش از بازداشت به دلیل پرونده‌سازی و فشارهای امنیتی و قضایی دچار سکته مغزی شده بود و نیاز به مراقبت پزشکی مستمر و مصرف روزانه دارو دارد. با این وجود تردیدهای جدی درباره دسترسی او به خدمات پزشکی موثر و کافی در طول مدت بازداشت وجود دارد. این مسئله به نگرانی خانواده ماندانا صادقی و رضا محمدی درباره شرایط جسمی او افزوده است.


روز ۲۷مهر۱۴۰۱، نیروهای امنیتی با مراجعه به خانه ماندانا صادقی در آبادان، همزمان با بازداشت او ضمن تفتیش خانه اقدام به ضبط برخی از لوزام الکترونیک او کردند. هم‌زمان نیروهای امنیتی رضا محمدی، همسر خانم صادقی را نیز در محل کارش بازداشت کردند. یک منبع آگاه ضمن اعلام این خبر به پژوهشگر اطلس گفت که ماندانا صادقی و رضا محمدی را به اهواز منتقل کرده‌اند.


ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل آبادان است. او در زمینه اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، فساد و رانت اقتصادی موجود در سازمان منطقه آزاد اروند، فروریختن ساختمان یکی از برج‌های دوقلوی متروپل، اعترافات اجباری دختران آبادانی که در جریان خیزش سراسری در واکنش به قتل مهسا امینی بازداشت شده بودند، اطلاع‌رسانی کرده بود.