قطع سیستم سرمایشی فشافویه، «جولان ساس و شپش در زندان»

۱۳ مرداد ۱۳۹۹- سیستم سرمایشی زندان فشافویه با اختلال روبرو شده و در گرمای بسیار بالا و کویری فشافویه مشکلات زیادی را برای زندانیان ایجاد کرده است.

به گزارش اطلس زندانهای ایران سیستم سرمایشی این زندان از نوع چیلر است و از طریق آب کار می‌کند. قطعی مکرر آب در این زندان این سیستم را نیز از کار می‌اندازد. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: « سیستم سرمایشی زندان به دلیل مشکلاتی نظیر قطع شدن مداوم آب و برق بیشتر مواقع خاموش است و زمانی که این دو مورد مشکلی ندارد نیز، سیستم بازده مناسبی ندارد. با توجه به دمای هوای منطقه و عدم وجود سیستم سرمایشی مداوم، مشکلات بهداشتی فراوانی در بند ایجاد شده است. به طوری که علاوه بر گرمای طاقت‌فرسای زندان، حشراتی مثل شپش و ساس هم در زندان زیاد شده‌اند.»

برای مشاهده نمایه زندان فشافویه روی تصویر کلیک کنید

زندان فشافویه کجاست؟

زندان فشافویه که به نامهای ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ یا زندان حسن‌آباد فشافویه تهران نیز مشهور است در حدود ۳۲ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد که از تیرماه ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده‌است. هدف از ساخت این زندان ابتدا نگهداری زندانیان معتاد به مواد مخدر عنوان شد اما به سرعت زندانیان دیگر از جمله زندانیان سیاسی نیز به این زندان فرستاده شدند.  در ناآرامی‌های سال گذشته نیز این زندان بسیاری از معترضان را در خود جای داد. نادرفتورچی روزنامه نگار ایرانی که مدت کوتاهی در این زندان به سر برده بود در مورد وضعیت آن چنین نوشت:«”قرنطینه” زندان فشافویه، آنگونه که آنجا مصطلح بود “جهنم” است. شرایط رفاهی “تیپ” با “قرنطینه” تقریبا شبیه تفاوت شرایط رفاهی‌ایست که بقول خود مددجویان بین “مستراح” و “اتاق خواب” وجود دارد…در ۴ روز قرنطینه، مددجویان، با هر جرمی و با هر قرار بازداشتی از آب آشامیدنی بدون مزه، تهویه، دستشویی، سیگار و غذای قابل هضم (ماکارونی سرد و نیم پز، برنج زرد سرد و نپخته) محروم هستند … از آنرو که برای زندانیان معتاد که قدرت تحرک کمی دارند طراحی شده، فاقد “توآلت عمومی” ست. توآلت، یک سوراخ در کف یک محوطه  ۶۰ در۶۰ سانت بدون شلنگ و روشویی و نورست که با یک پرده از تختها و کف سلولهای ۳ در۳متر، که ۲۶ تا ۳۲ مددجو درآنها “میلولند” جداشده است».