فعال سیاسی عرب، یوسف لطیفی، از زندان آزاد شده است

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ – فعال سیاسی عرب، یوسف لطیفی، پس از ۹ سال از زندان آزاد شده است.

بر پایه اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار اطلس زندان‌های ایران گذاشته‌اند، یوسف لطیفی که بخش اعظم محکومیت خود را در زندان عادل‌آباد شیراز گذارنده بود، در دی ۱۳۹۹ از همین زندان آزاد شد.

یوسف لطیفی در اعتراضات سال ۱۳۹۰ در شوش بازداشت شده بود. این اعتراضات که در پی شعارنویسی‌های سیاسی گسترده در سطح شهر آغاز شده بودند، به دستگیری تعداد زیادی از فعالان عرب منجر شدند. پس از این دستگیری‌ها و تحصن خانواده فعالان دستگیرشده در برابر دادگاه شوش، پرس‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان حکومت ایران، فیلمی از اعترافات دو تن از فعالان عرب پخش کرد. در این فیلم این دو تن در حالی علیه خودشان و دوستان‌شان صحبت می‌کردند که شکستگی دندان‌های آن‌ها که به گفته خانواده‌هایشان پس از دستگیری رخ داده، در تصاویر مشخص است.

در نهایت آقای لطیفی به ۱۰ حبس در تبعید در زندان عادل‌آباد شیراز محکوم شد. علاوه بر او تعداد دیگری از فعالان عرب از جمله ماهر کعبی به ۱۰ سال حبس در اردبیل، علی کنانی به ۲۰ سال حبس در ساری، سجاد بیت عبدالله به ۱۵ سال حبس در گرگان، جعفر کعبی به ۱۵ سال حبس در یزد، احمد کعبی به ۱۵ سال حبس در کرمان، عباس صگوری به ۱۵ سال حبس در همدان، حسن ناصری به ۲۰ سال حبس در سبزوار و احمد دبات به ۲۰ سال حبس در رشت محکوم شدند. «محاربه، افساد فی الارض و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» از جمله اتهاماتی بودند که به این افراد تفهیم شده بود.