فرنگیس مظلوم، از درخواست کنندگان استعفای خامنه‌ای، به زندان محکوم شد

۳۰ مهر ۱۳۹۰ – فرنگیس مظلوم، از امضاء کنندگان درخواست  ۱۴ فعال زن برای استعفای خامنه‌ای، به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یکسال از مدت حکم او قابل اجرا است.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی زندانی عقیدتی، از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مظلوم، به زندان محکوم شد. بر اساس اطلاعاتی که به دست اطلس رسیده، او بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» از طریق «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به یک سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴، یک سال از حکم وی قابل اجرا است. این شعبه دادگاه انقلاب، پیشتر به صورت غیابی خانم مظلوم را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده بود که با درخواست واخواهی، جلسه رسیدگی به پرونده مجددا برگزار شد. منابع نزدیک به خانم مظلوم، اتهام انتسابی (ارتباط با سازمان مجاهدین) را رد کرده‌اند و معتقدند: «حکم زندان صرفا به دلیل دادخواهی خانم مظلوم در مورد پسرش سهیل و فعالیتهای مسالمت‌آمیز او صادر شده است.»

خانم مظلوم به دلیل تلاش برای آزادی فرزند خود (سهیل) و مخالفت با جمهوری اسلامی بازداشت و محاکمه شده است. او متولد آبادان است اما از مدت‌ها قبل در تهران سکونت دارد.

برای مشاهده نمایه خانم مظلوم روی تصویر کلیک کنید

درخواست ۱۴ فعال زن برای استعفای خامنه‌ای

در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۸ بیانیه‌ای برای تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای علی خامنه‌ای از سوی ۱۴ تن از فعالین سیاسی داخل کشور منتشر شد. نویسندگان نامه، محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، هاشم خواستار و یازده فعال سیاسی و اجتماعی دیگر بودند.  این بیانیه به نگارش بیانیه‌های چهارده نفره مشابه در داخل و خارج کشور منجر شد. خانم مظلوم و ۱۳ فعال دیگر زن، نامه دیگری منتشر کردند. آن‌ها در این نامه خواستار استعفای علی خامنه‌ای، گذار کامل از نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شدند. این کنشگران با اشاره به خواسته مشابهی که ۱۴ فعال مدنی در خردادماه مطرح کردند، در بیانیه خود نوشته‌اند در اعتراض به آپارتاید جنسیتی که «حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضدزن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، بپاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم.» آنها همچنین تأکید کرده‌اند که پس از انقلاب و برقراری رژیم جمهوری‌اسلامی «بسیاری از حقوق اولیه و انسانی ما زنان ایران سلب شد» و «هر کس علیه این تبعیض جنسیتی لب به اعتراض گشود به توهین و تحقیر، ضرب و شتم و حبس و حتی در مواردی به شکنجه و اعدام گرفتار گردید.» این ۱۴ فعال حوزه زنان در بیانیه خود گفته‌اند مصمم هستند «با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت»، مبارزه خود را با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» ادامه دهند.

 

بازداشت و محاکمه

خانم مظلوم در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. به دنبال بازداشت او، سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت او را محکوم کرد. همچنین صد تن از فعالین سیاسی و مدنی با امضای بیانیه‌ای نسبت به دستگیری او اعتراض کردند. محمد ملکی، کوروش زعیم، محمد نوری‌زاد، حشمت‌الله طبرزدی و شهناز اکملی از جمله امضاکنندگان این بیانیه بودند.

این فعال حقوق زنان در اعتراض به بازداشت خود در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۸ در زندان دست به اعتصاب غذا زد و تا دوم شهریور ۹۸ اعتصاب غذای خود را ادامه داد. او نهایتاً در تاریخ ۱۶ مهر ۹۸ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

۱۸ تیر ۹۹ گزارش شد که شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، هفت فعال سیاسی را به احکام زندان محکوم کرده است. بر اساس حکمی که از سوی قاضی مظلوم صادر شد، این زندانی سیاسی بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط به سازمان مجاهدین خلق» به پنج سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد.

خانم مظلوم نسبت به این حکم درخواست واخواهی کرد و با پذیرفته شدن درخواستش دوباره در همین شعبه محاکمه شد.