علی نوری‌زاد برای اجرای حکم زندان به دادسرای اوین احضار شد

۲۱ مرداد ۹۹- علی نوری‌زاد، فرزند محمد نوری‌زاد زندانی سیاسی شناخته شده، برای اجرای حکم سه و نیم سال زندان، به دادسرای اوین احضار شد. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، علی نوری زاد پیشتر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس محکوم شده بود. این دادگاه همچنین از باب مجازات تکمیلی این زندانی را به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی منع کرده‌ بود. فاطمه ملکی، مادر علی در گفتگو با پژوهشگر اطلس زندانهای ایران ضمن تأیید خبر احضار فرزندش به زندان گفت: «حکم دادگاه بدوی عیناً تأیید شده است و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی سه سال و شش ماه از مدت حبس پسرم اجرا می‌شود.»

برای مطالعه نمایه آقای علی نوری‌زاد روی تصویر کلیک کنید.

خانم ملکی همچنین در مورد نحوه احضار پسرش به زندان گفت:«عصر روز دوشنبه بیستم مرداد ۹۹ ابلاغیه ای مبنی بر احضار فرزندم؛ علی نوری زاد برای اجرای حکم ۳/۵ سال زندان ارسال شد. در این احضاریه از علی خواسته شده است که ظرف مدت پنج روز خود را به دادسرای اوین معرفی کند.»

همسر محمد نوری‌زاد همچنین با انتقاد از مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی افزود:«در شرایطی که کرونا در زندانها بیداد می کند و کشته های خاموش بسیاری دارد و قاعدتا باید زندانیان سیاسی آزاد شوند؛ در این وضعیت پسرم باید ظرف ۵ روز خود را به دادسرای اوین معرفی کند.»

مادر علی نوری‌زاد همچنین در مورد انگیزه احضار فرزندش به زندان در شرایط کنونی گفت:« این اقدام برای تحت فشار قرار دادن آقای نوری‌زاد صورت گرفته است.»

در روزهای اخیر به آقای نوری‌زاد و تعدادی دیگر از امضاء کنندگان درخواست استعفای خامنه‌ای محدیدیتهایی تحمیل شده و دسترسی آنها به تلفن محدود شده است. محمد نوری‌زاد در اعتراض به این اقدام دو هفته است که از حق خود برای ملاقات با خانواده‌اش استفاده نکرده است.

بیشتر بخوانید:

شرح بازداشت

آقای علی نوری‌زاد روز دوشنبه ۲۳ دیماه ۱۳۹۸ در خیابان توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. این بازداشت پس از تحصن فاطمه ملکی، مادر این زندانی سیاسی در مقابل دادگاه انقلاب مشهد صورت گرفت. خانم ملکی پس از اینکه همسرش محمد نوری‌زاد به دلیل اعتصاب غذا دچار بیهوشی شد، به همراه صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار در اعتراض به نقض حقوق همسرانشان در مقابل دادگاه انقلاب مشهد تحصن کردند. آقای نوری‌زاد نهایتاً در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۹۸ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت محمد نوری‌زاد

محمد نوری‌زاد از فعالین سیاسی شناخته شده‌است و بارها بازداشت شده‌است. آقای نوری‌زاد ۲۱ خردادماه ۹۸ به همراه ۱۳ نفر دیگر بیانیه شدید اللحنی برای تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای علی خامنه‌ای منتشر کرد.  این بیانیه به نگارش بیانیه‌های چهارده نفره مشابه در داخل و خارج کشور منجر شد.

۲۰ مرداد ۹۸ او و تعدادی دیگر از فعالین سیاسی و مدنی که در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی تجمع کرده بودند بازداشت شدند. آن‌ها در ابتدا به زندان وکیل‌آباد فرستاده شده و سه روز بعد به بازداشتگاه اطلاعات مشهد منتقل شدند. این زندانیان سیاسی پس از پایان بازجوئی به زندان وکیل آباد فرستاده شدند اما پس از شیوع کرونا دادگاه با مرخصی و یا عفو آنها موافقت نکرده و برای مدتی آنها ر امجدداً به بازداشتگاه اداره اطلاعات فرستاد. این زندانیان هم‌اکنون در زندان وکیل آباد زندانی هستند.

بیانیه خانم فاطمه ملکی

خانمفاطمه ملکی، مادر آقای نوری‌زاد همچنین با صدور بیانیه‌ای از احضار پسرش به زندان و افزایش فشارها به همسرش انتقاد کرد.

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن به اطلس فرستاده شده به این شرح است:

به نام خداوند منتقم

در سالگرد بازداشت غیرقانونی آقای محمد نوری زاد و دوستانشان به ما هدیه ای ویژه دادند دستشان درد نکند.
عصر روز دوشنبه بیستم مرداد ۹۹ ابلاغیه ای مبنی بر احضار فرزندم؛ علی نوری زاد برای اجرای حکم ۳/۵ سال زندان ارسال شد.
در شرایطی که کرونا در زندانها بیداد می کند و کشته های خاموش بسیاری دارد و قاعدتا باید زندانیان سیاسی آزاد شوند؛ در این وضعیت پسرم باید ظرف ۵ روز خود را به دادسرای اوین معرفی کند.
برای تحت فشار قرار دادن پدرش این خبط را انجام داده اند و خطاهای دیگر که بهتر است ناگفته بماند.
پسرم و پسران دیگر این مرز و بوم را می گیرند، می کشند تا مایه عبرت بقیه شوند، بد نیست به روند اعتراضات نگاهی بکنند و ببینند به مقصود خود رسیده اند؟!
علی من که اصلا سیاسی نیست فکر می کنید بعداز خروج از زندان چگونه فردی خواهد شد؟
البته می دانم که گوش شنوایی نیست ولی می گویم و می نویسم که ثبت تاریخ شود.
بنازید به این قدرتتان.
پدر را به جرم حق گویی و دفاع از حق پایمال شده ملت به ۱۵ سال زندان محکوم می کنید تلفنش را قطع می کنید پسر را به خاطر حضور در بزرگداشت کشته شدگان هواپیمای اوکراینی به ۳/۵ سال زندان محکوم و برای اجرای حکم احضارش می کنید و فردا هم هزار و یک کار دیگر.
براستی آیا کار دیگری از شما بر می آید؟!!!…
فاطمه ملکی
۱۳۹۹/۵/۲۱