علی مطیری، زندانی عرب، صبح امروز اعدام شد

۹ بهمن ۱۳۹۹ ـ علی مطیری، یکی از زندانیان عرب محکوم به اعدام صبح امروز اعدام شد. آقای مطیری به همراه چهار زندانی دیگر از اوایل بهمن در زندان شیبان دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، آقای مطیری اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ بازداشت و توسط دادگاه کیفری یک خوزستان به اتهام «محاربه و افساد فی الارض و قتل دو نفر از اعضای بسیج» به اعدام محکوم شده بود. آقای مطیری  حدوداً سی ساله بود. وی پیش از بازداشت در ورزش بوکس فعالیت می‌کرده است. خبرگزاری تسنیم، نردیک به دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی نیز خبر اعدام آقای مطیری را تأیید کرده است.

اعتصاب غذا

علی مطیری، حسین سیلاوی، علی خسرجی، علی مجدم و جاسم حیدری زندانیان عرب محکوم به اعدام در زندان شیبان، از اوایل بهمن دست به اعتصاب غذا زده بودند. آقای مطیری به همراه حسین سیلاوی، علی خسرجی و علی مجدم ۳۰ شهریور امسال از زندان شیبان به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بودند. این زندانیان مدتی بعد به به زندان شیبان بازگردانده شدند اما به جای بند این زندانیان به انفرادی‌های زندان شیبان فرستاده شدند. آقای مطیری در یکی از اتاقهای این بند، در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می‌شدند. جاسم حیدری نیز که اوایل دی از زندان شیبان به زندان سپیدار منتقل شده بود پس از چندی به انفرادی زندان شیبان  منتقل شد.

یک منبع آگاه پیشتر در مورد دلیل اعتصاب غذای این پنج زندانی به پژوهشکر اطلس گفته بود: «این پنج زندانی به نشانه اعتراض به وضعیت پرونده خود و فشارهای ناشی از خطر همیشگی اجرای حکم اعدام و همینطور نگهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی دهان خود را دوخته‌اند.»

به گفته این فرد آگاه: «سلولهای انفرادی زندان شیبان شرایط غیرقابل تحملی دارند.  پیش‌تر در این بخش چهار سلول یک و نیم در دو متر وجود داشت که مدتی قبل دیوار بین آنها را برداشته و آنها را تبدیل به دو اتاق سه در چهار متر کرده‌اند.» این فرد آشنا به وضعیت زندان شیبان: «هیچ گونه امکانات گرمایشی و سرمایشی در این سلول‌ها وجود ندارد. به همین دلیل هوای آن در زمستان بسیار سرد است و ممکن است به بیمار شدن زندانی منجر شود. بسیاری از زندانیانی که در زمستان به انفرادی فرستاده شده‌اند به بیماری‌های کلیوی مبتلا شده‌اند. در تابستان نیز هوای این سلول‌ها بسیار گرم و گرفته است و زندانیان را گرمازده می‌کند.» به گفته این فرد آگاه: «مشکل دیگر این بند وضعیت سرویس‌های بهداشتی است. در هر سلول این بند، یک توالت قرار دارد. پیشتر این توالت هیچ حفاظی نداشت و زندانیان به ناچار در مقابل چشمان یکدیگر ناچار به استفاده از توالت بودند. اخیراً یک دیوار یک متری اطراف سنگ توالت احداث کرده‌اند اما همچنان وجود توالت در این اتاقهای کوچک سبب انتشار بوی بسیار بد و غیر قابل تحملی می‌شود.»

بازداشت

علی مطیری ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری‌اش در شهر شیبان بازداشت شد. آقای مطیری متهم است که دو بسیجی به نامهای بشیر حمیدی و حسن کارون را ترور کرده است. این دو بسیجی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ با چاقو مجروح و به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: «آقای مطیری در بازداشتگاه اداره اطلاعات به شدت شکنجه شده است.»

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر در گفتگو با پژوهشگر اطلس در مورد پرونده آقای مطیری پیشتر گفته بود: «این زندانی در مراحل اولیه پرونده از داشتن وکیل مدافع محروم بوده و در دادگاه نیز وکیل تسخیری وظیفه دفاع از او را برعهده داشته است. این وکیل تسخیری به دلیل فشارنهادهای امنیتی اطلاعات دقیقی از وضعیت پرونده به خانوده مطیری نداده است.»

دادگاه

آقای مطیری در دادگاه کیفری یک اهواز محاکمه شد. او در در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ به قصاص و  اعدام با چوبه دار محکوم شد. این حکم پس از فرجام خواهی به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور ارجاع داد شد. قضات این شعبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ رأی دادگاه بدوی در مورد اعدام آقای مطیری را تأیید کردند.
حسین سیلاوی، علی خسرجی و علی مجدم ۳۰ شهریور امسال از زندان شیبان به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شدند. این زندانیان مدتی بعد به انفرادی‌های زندان شیبان فرستاده شده‌ و تاکنون در یکی از اتاقهای این بند، در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می‌شوند. جاسم حیدری نیز اوایل دی از زندان شیبان به زندان سپیدار منتقل شد. این زندانی عرب پس از مدتی به انفرادی زندان شیبان  منتقل شده است.

بیشتر بخوانید:

پرونده علی خسرجی و حسین سیلاوی

دو متهم دیگر از این زندانیان محکوم به اعدام، علی خسرجی، ۲۶ ساله ساکن کوی علوی شهر اهواز و حسین سیلاوی، ۳۰ ساله ساکن منطقه خبینه اهواز هستند. این دو نفر به همراه ناصر خفاجیان، زندانی دیگر عرب، اردیبهشت ۱۳۹۶ بازداشت شدند. آقای خفاجیان ۳۳ ساله از درجه‌داران نیروی انتظامی است. این افراد متهم به حمله به پاسگاه حمید در ۴۰ کیلومتری شهر اهواز و کلانتری ۲۳ کوی مجاهد شهر اهواز هستند. در جریان این حملات دو درجه دار نیروی انتظامی کشته و یک سرباز نیز مجروح شدند. پرونده این سه متهم ابتدا در شعبه ۱۲ بازپرسی اهواز به ریاست قاضی جلیلیان رسیدگی شده و سپس به دادگاه انقلاب فرستاده شد. این سه زندانی در دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شدند. سه متهم دیگر این پرونده به ۱۵، ۱۰ و ۵ سال حبس محکوم شدند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در مورد صدور حکم اعدام برای این سه زندانی در نشست خبری خود در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۸ گفته بود: «در یکی از حملات تروریستی که چندی قبل به یکی از کلانتری‌ها در استان خوزستان انجام شده بود، عناصر آن وابسته به خارج از کشور و جزو گروه‌های معاند بودند که منجر به شهادت دو تن از ماموران و مجروحیت یکی از سربازان شده بود. بنا داشتند از این عملیات فیلم بگیرند و به رسانه‌های خارج از کشور بفرستند که با تلاش‌های انجام شده این متهمان شناسایی، دستگیر و هفته گذشته محاکمه شدند. در این پرونده سه نفر از متهمان به خاطر اقدامات مسلحانه تروریستی به اعدام و سایر متهمان به حبس‌های ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر نیز با تخفیف به پنج سال حبس محکوم شده است.»