علیرضا فرشی از قرنطینه به تیپ پنج زندان فشافویه منتقل شد

۲ مهر ۱۳۹۹- علیرضا فرشی، فعال اتنیکی ترک صبح روز از قرنطینه تیپ ۵ زندان فشافویه به اتاق ۱۲ سالن ۲ اندرزگاه ۲ این تیپ منتقل شده است‌.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای فرشی  ۱۸ شهریور از بند ۸ زندان اوین به قرنطینه تیپ پنج زندان فشافویه منتقل شده بود. او طی تماسی اطلاع داده است از قرنطینه تیپ ۵ به اتاق ۱۲ سالن ۲ اندرزگاه ۲ این تیپ انتقال داده شده است‌.

زندان تهران بزرگ، شرایط رفاهی نامناسبی دارد. اصل تفکیک جرایم در این زندان رعایت نشده و فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری زندانیان است.یک منبع آگاه درمورد دلیل انتقال آقای فرشی از زندان اوین به فشافویه به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت:« خانواده علیرضا فرشی به واحد اجرای احکام دادسرای دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان (تهران) مراجعه کرده و علت انتقال او را جویا شده‌اند. مسئولین واحد اعلام کرده‌اند که از مراتب انتقال وی بی خبرند و این امر بایستی با اذن و دستور دادستان صورت می پذیرفت. لیکن اقدام مذکور کاملأ غیرقانونی و از سوی اداره اطلاعات شهرستان تهران به وقوع پیوسته است.»

این منبع آگاه همچنین ضمن اشاره به پیگیری‌های حقوقی آقای فرشی در اعتراض به این انتقال افزود:« رییس تیپ ۵ زندان فشافویه مانع ارسال نامه اعتراضی آقای فرشی به رییس زندان شده و نامه وی عودت داده شده است.»

وضعیت رفاهی زندان فشافویه بسیار نامناسب است و زندانیان با مشکلات بسیار زیادی مانند تعداد زیاد زندانیان، کیفیت نامناسب بهداشت و غذا روبرو هستند. وضیت رفاهی این زندان به مراتب از زندان اوین بدتر است. ضمن اینکه خانواده زندانیان نیز برای ملاقات و پیگیری وضعیت آنها باید حدود ۴۰ کیلومتر طی کنند.

بیشتر بخوانید:

 

برای مشاهده نمایه آقای فرشی روی تصویر کلیک کنید.

علیرضا فرشی کیست؟

آقای فرشی از جمله فعالات اتنیکی ترک است که تاکنون بارها بازداشت شده است. او فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و فرزند شهید جنگ ایران و عراق است. وی بارها سابقه بازداشت بعلت فعالیت های مدنی خود از جمله تاسیس کتابخانه به زبان ترکی آذربایجانی در روستاهای محروم آذربایجان و ایجاد کمپین های حمایتی برای تدریس به زبان مادری را دارد و به دلیل فعالیت های مستمر علاوه بر بازداشت، با فشار مامورین امنیتی از تدریس در دانشگاه نیز منع شده‌ است.

بازداشت و سیر پرونده

آقای فرشی در اسفند ۹۲ به همراه اکبر آزاد، بهنام شیخی و حمید منافی و چند نفر دیگر، در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

در سال ۱۳۹۵شعبه یک دادگاه انقلاب بهارستان چهار متهم این پرونده را برای اتهام «تشکیل گروه‌های مخالف نظام» به احکام سنگین محکوم کرد. بر اساس این حکم، علی رضا فرشی، اکبر آزاد، بهنام شیخی و حمید منافی (به ترتیب) به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به دره‌شهر، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان و ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به ازنا محکوم شدند.

۳۰ دیماه ۱۳۹۸ گزارش شد شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی با نقض رأی دادگاه بدوی، چهار متهم پرونده سال ۹۲ را به دو سال زندان و دو سال تبعید محکوم کرده است.

آقای فرشی بار دیگر در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ در محل کار خود بازداشت شد. ماموران پس بازرسی و تفتیش محل کار آقای فرشی، وی را به بازداشتگاه منتقل کردند. این فعال اتنیکی ترک ۲۹ اسفند سال پیش  از بازداشتگاه ۲۰۹ به بند ۴ زندان اوین انتقال یافت و ۲۳ فروردین امسال به قید وثیقه از زندان  آزاد شد.

آقای فرشی به همراه بهنام شیخی، حمید منافی در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۹ برای اجرای حکم بازداشت شد. او بعداً در تماسی تلفنی به خانواده خود اطلاع داد: «هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم.» ماموران موقع دستگیری این افراد، از ارائه حکم جلب خودداری کرده بودند که مقاومت آن‌ها را در پی داشته است. این امر موجب اقدام به «ضرب و شتم» این دو فعال اتنیکی از سوی ماموران شده بود.