عباس لسانی در زندان اردبیل اعتصاب غذا کرد

۳۰ دی ۱۳۹۹ – عباس لسانی زندانی سرشناس ترک در حمایت از یوسف کاری و اعتراض به بدرفتاری‌های دادیار ناظر بر زندان علیه او از صبح دوشنبه ۲۹ دی دست به اعتصاب غذا زد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، عباس لسانی عباس لسانی از ۲۵ دی ماه ۹۷ زندانی است. آقای لسانی در دادگاه انقلاب تبریز بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد. او در ماههای اخیر از گفتگوی تلفنی و ملاقات خانواده‌اش محروم بوده است. این فعال اتنیکی ترک ده روز پیش پس از تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی قرار بود به مرخصی بیاید اما به دلیلی نامعلوم از اعزام او به  مرخصی تاکنون جلوگیری شده است.

اعتصاب غذای عباس لسانی در حمایت از زندانی دیگر اتنیکی ترک، یوسف کاری، است. آقای کاری از  روز چهارشنبه ۲۵ دی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان قضایی اردبیل به حقوق زندانیان سیاسی محبوس در  این زندان دست به اعتصاب غذا زده است. او از روز ۲۹ دی اعتصاب خود را از اعتصاب تر به اعتصاب خشک تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه عباس لسانی روی تصویر کلیک کنید

عباس لسانی کیست؟

عباس لسانی متولد اول شهریور ۱۳۴۶ از جمله پرکارترین فعالان هویت‌طلب ترک است. او از سال ۱۳۷۶ تاکنون بارها بازداشت، ضرب و شتم، زندانی و تبعید شده، اما به فعالیت‌های خود ادامه داده‌ است.

عباس لسانی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۶ از سوی اداره اطلاعات احضار و برای هفت ساعت با چشم بسته بازجویی شد. در نوروز ۱۳۸۲ نیز مأمورین منزلش را تفتیش کرده و تعدادی از تقویم‌های ترکی‌ای را که توسط او آماده شده بودند، به همراه کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های دیگر ضبط کردند. چند ماه بعد و پس از برگزاری مراسم قلعه بابک، آقای لسانی برای نخستین بار بازداشت و به مدت ۲۵ روز زندانی شد. او پس از آزادی به فعالیت‌های خود ادامه داده و از جمله در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰، ۱۳۹۲،  ۱۳۹۵ و نهایتاً  ۱۳۹۷ دستگیر و زندانی شده است.

بازداشت

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی در ارتباط با یک پرونده دیگر تشکیل شده بود قبل خروج از دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.
وی از همان زمان بازداشت غیرقانونی تا به حال در زندان محبوس بوده اند و حتی وکیل او نیز به جهت وکالت در این پرونده بازداشت و محاکمه شده است.

لسانی از جمله زندانیان سیاسی  است که علی‌رغم هشدارها در باره شیوع کرونا و ورود این بیماری خطرناک به زندانها من جمله زندان اردبیل به مرخصی اعزام نشد
نهادهای امنیتی همچنین مغازه تعمیرات طلا و جواهرات فرزند آقای لسانی را پلمپ کردند

عباس لسانی از فعالان سرشناس سیاسی ترک ایران ست و در طول نزدیک به سه دهه فعالیت مستمر بارها ، شکنجه ،زندانی و تبعید شده است.

دادگاه بدوی

۱۷ تیر ۱۳۹۸ گزارش شد که حکم دادگاه عباس لسانی به او ابلاغ شده است. بر اساس دادنامه شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل که از سوی قاضی خدادادی صادر شده، عباس لسانی از اتهامات کیفرخواست، از جمله اتهامات مربوط به تشکیلات گاماج تبرئه شده، اما به اتهام «تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت» به هشت سال حبس و دو سال تبعید به یزد محکوم شد. این اتهام پیش‌تر در جریان دادرسی مطرح نشده بود.

دادگاه تجدید نظر

دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ریاست قاضی عتباتی روز سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹٨ ، با اضافه کردن دوسال حبس تعزیری به حکم قبلی و پنج سال به اتهاماتی که در دادگاه بدوی از آنها رأی برائت گرفته بود آقای لسانی را به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد.
گفتنی است ؛ قاضی عتباتی پیشتر در سمت دادستان اردبیل نیز ، کیفرخواست مربوط به دادگاه بدوی آقای لسانی را صادر کرده بود.

براساس کیفرخواست صادره، اتهامات آقای لسانی «تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام » و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم» عنوان شده است.

کرونا در زندان اردبیل

۱۱ آذر امسال اطلس زندان‌های ایران گزارش داد که عباس لسانی و یوسف کاری به بیماری کویید ۱۹ مبتلا شده‌اند. این زندانیان دچار تب، سردرد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس شده بودند. یک منبع آگاه به وضعیت این زندانیان به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایراندر آن زمان  گفته بود: «یوسف کاری روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در تماس تلفنی به خانواده‌اش خبر داده که این زندانیان دچار تب، سردرد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس شده‌اند.» به گفته آقای کاری: «پزشک بهداری زندان این افراد را مشکوک به بیماری کرونا تشخیص داده است اما این زندانیان از امکانات درمانی مناسب محروم هستند.»

پس از انتشار این خبر دادستان اردبیل و هئیت همراه او در زندان اردبیل با عباس لسانی ملاقات کرد. قاضی طباطبایی پس از این ملاقات خبر هماهنگی‌های صورت گرفته برای اعطای مرخصی به عباس لسانی را به خانواده این زندانی سیاسی اعلام کرد. او بعداً به بهانه عدم دریافت ابلاغ کتبی از نهادهای بالاتر از صدور دستور در این مسئله امتناع ورزید.

چهارشنبه ۱۷ دی ، کاظم عبادی شهروند ۳۳ ساله اردبیلی در بیمارستان امام این شهر جان باخت.  او پس از ابتلا به کرونا در ‎زندان مرکزی اردبیل به قید وثیقه آزادشده بود،

کمپین آزادی عباس لسانی

۱۷ تیر امسال کمپین برای آزادی عباس لسانی، فعال اتنیکی ترک آغاز به کار کرد. این کمپین خواستار آزادی لسانی و کلیه فعالان سیاسی و مدنی زندانی شد. این کمپین توسط سازمان اتحاد برای ایران و برای حمایت از زندانیان سیاسی و فعالان اتنیکی ایران ایجاد شد. فعالان اتنیکی و فعالان جامعه مدنی ترک، خواستار رفع نابرابری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و همچنین به رسمیت شناختن حق زبان مادری هستند. آقای عباس لسانی سال‌ها پیشگام مبارزه برای احقاق حقوق این جامعه بوده است و اکنون به خاطر پیگیری مسالمت آمیز این خواسته‌ها مجازات می شود.