شکنجه شدید جسمی دو دانش‌آموخته علوم پزشکی ساکن کرج

۲۶ آبان ۱۴۰۱

دو دانش‌آموخته علوم پزشکی برای اعتراف به قتل یک بسیجی در کرج، تحت شکنجه شدید جسمی قرار گرفته‌اند.

منابع آگاه به اطلس زندان‌های ایران گفتند که یک زوج ساکن کرج به نام‌های حمید قره حسنلو ۵۳ ساله پزشک متخصص رادیولوژی و فرزانه قره حسنلو ۴۶ ساله کارشناس علوم آزمایشگاهی، که سحرگاه جمعه ۱۳ آبان در منزل شخصی خود در کرج دستگیر شده بودند در مدت بازداشت تحت شکنجه شدید جسمی قرار داشته‌اند تا علیه یکدیگر اعتراف کنند.

دو روز بعد از بازداشت حمید و فرزانه قره حسنلو، تلویزیون جمهوری اسلامی یک ویدئو از اعترفات اجباری متهمان پرونده کشته‌شدن یکی از نیروهای سرکوب‌گر بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در مراسم چهلم حدیث نجفی پخش کرد. یکی از آشنایان نزدیک آقای قره حسنلو به اطلس گفت که در گزارش خبری پخش شده با ایشان و همسرشان به عنوان شاهدین قتل روح‌الله عجمیان مصاحبه می‌شود. او تاکید کرد که در همان تصویر چند ثانیه‌ای هم آثار تورم در صورت ایشان بر اثر ضربات وارده در بازجویی‌ها مشهود است.

منابع آگاه همچنین درباره وضعیت سلامتی حمید و فرزانه قره حسنلو ابراز نگرانی کردند و گفتند که آن‌ها در مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بوده‌اند.

جمعی از پزشکان کشور نیز در یک نامه مشترک ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی آقای قره حسنلو، از رییس نظام پزشکی کشور درخواست کرده‌اند که به پرونده این دو دانش‌آموخته پزشکی ورود کند تا پرونده به مسیری عادلانه هدایت شود. یک نسخه از این نامه در اختیار اطلس قرار گرفته است. در این نامه ۲۱۰ عضو سازمان نظام پزشکی تصریح کرده‌اند که بازداشت این دو نفر سوء تفاهمی است که بر اساس اتهامات ناشی از حدس و گمان صورت گرفته است. امضاکنندگان این نامه با اشاره به بیماری‌های قلبی و گوارشی دکتر قره حسنلو بر نیاز او به مراقبت‌های خاص و استفاده از داروهای ویژه تاکید کرده و از رییس سازمان نظام پزشکی کشور خواسته‌اند در این پرونده ورود کند تا به اتهامات آن‌ها در فضایی آرام و عادلانه و با رعایت حق انتخاب وکیل رسیدگی شود. 

 بی‌بی‌سی فارسی روز ۲۲ آبان خبر صدور کیفرخواست برای ۱۱ شهروند دستگیرشده در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی را به نقل از حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز، منتشر کرد. تحقیقات اطلس نشان می‌دهد دکتر حمید قره حسنلو و فرزانه قره حسنلو از جمله کسانی هستند که توسط دادستانی البرز به افساد فی‌‌الارض، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شده‌اند. براساس قانون مجازات اسلامی اتهام افساد فی‌الارض می‌تواند برای متهمان حکم اعدام در پی داشته باشد. 

دکتر حمید قره حسنلو از اعضای جامعه دراویش گنابادی و یکی از امضاکنندگان نامه‌ جمعی از پزشکان عضو این جامعه به رییس قوه قضاییه در تیر ۱۳۹۸ است که خواستار آزادی دو پزشک درویش زندانی شده بودند. برخی از آشنایان او در گفت‌وگو با اطلس زندان‌های ایران درباره احتمال برخورد شدیدتر با دکتر قره حسنلو به دلیل باور مذهبی او، ابراز نگرانی کرده‌اند.

قتل مهسا امینی سرآغاز خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران شد. در ابتدا اعتراضات پراکنده با همراهی مخالفان حجاب اجباری در چند شهر و فضای مجازی شکل گرفت، اما سپس در چند روز پیاپی ده‌ها شهر ایران به صحنه درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی بدل شد. معترضان در این تظاهرات دو خواست اصلی آزادی پوشش و براندازی جمهوری اسلامی را مطرح می‌کردند. سویه فمینیستی این اعتراضات باعث شد تا این کارزار در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار بگیرد.