صدور حکم ۲۰ ضربه شلاق برای بازداشت‌شدگان آبان ماه ارومیه

۲۸ اسفند ۹۸- شش نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ارومیه، هر یک به ۲۰ ضربه شلاق و ۱۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ارومیه به ریاست دادرس حمید گلی نژاد ،دیروز ۲۷ اسفند ۱۳۹۸رای صادره علیه فعالین مدنی شهرستان ارومیه به نام‌های کیوان پاشایی، علی عزیزی، امین زارع، .سالار طاهر افشار، الیار حسین زاده و یاسین حسن پور را صادر کرد.   اتهام این افراد « اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و اعتراضات غیرقانونی و بستن خیابان » اعلام شده و متهمان ردیف پنجم و ششم  متهم به «تخریب پمپ بنزین و بارگذار فیلم آن در فضای مجازی» نیز بوده‌اند.

بر اساس این حکم که به استناد ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ صادر گردیده، علی عزیزی، الیار حسین زاده و یاسین حسن پور به پرداخت ۱۵میلیون ریال جزای نقدی، جایگزین ۸ ماه حبس تعزیری و همینطور تحمل ۲۰ ضربه شلاق تعزیری در محل مسقف و غیر ملاعام با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده‌اند. و  برای کیوان پاشایی ،امین زارع و سالار طاهر افشار نیز همین حکم صادر، اما به مدت سه سال تعلیق شده‌است.  دلیل تعلیق این حکم از سوی قاضی، نداشتن سوء پیشینه و انگیزه اصلاح تصمیمات اقتصادی دولت و همینطور احتمال اصلاح متهمان ذکر گردیده‌است.

دادگاه آقایان الیار حسین زاده و یاسین حسین پور از اتهام “تخریب پمپ بنزین و بارگذار فیلم آن در فضای مجازی” بعلت فقدان ادله اثباتی و نبود شاکی خصوصی تبرئه کرده‌است.

رای صادره برای متهمان کیوان پاشایی ، امین زارع و سالار طاهر افشار حضوری بوده و ظرف ۲۰ روز قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان آذربایجان غربی و نسبت به متهمان علی عزیزی و الیار حسن زاده غیابی بوده و قابل واخواهی ظرف ۲۰ روز در دادگاه صادر کننده حکم می باشد.
آقای علی عزیزی بعلت زندانی بودن در بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز نتوانسته بود در جلسه دادگاه حاضر شده و به دفاع از اتهامات وارده بپردازد.