اعتراضات سراسری؛ شعیب میربلوچ زهی به اعدام محکوم شد

۳۰ آذر ۱۴۰۱-

«شعیب میربلوچ زهی ریگی»، شهروند ۱۸ ساله بلوچ که همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در زاهدان بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد.

«محمدصابر ملک‌رئیسی»، فعال حقوق بشر، با اعلام این خبر به «اطلس زندان‌های ایران» گفت، شعیب میربلوچ زهی روز ۱۳مهر۱۴۰۱، هنگامی که برای تهیه دارو از خانه خارج شده بود، توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شد. او به‌مدت ۱۴ روز در بازداشتگاه این نهاد تحت شکنجه برای اعتراف اجباری علیه خود قرار گرفت و سپس به زندان زاهدان منتقل شد. شدت شگنجه او تا حدی بود که کبودی‌های شدید تا یک‌ماه بعد نیز بر بدن شعیب میربلوچ زهی وجود داشت.

محمدصابر ملک‌رئیسی، زندانی سیاسی سابق که خود زمانی که تنها ۱۷ سال داشت به احکام سنگین زندان و تبعید محکوم شده بود، در گفت‌وگو با اطلس می‌گوید: «شعیب میربلوچ زهی درحالی در دادگاه شهید نوری زاهدان واقع در بلوار بهداشت به اتهام افساد فی الارض محاکمه و به اعدام محکوم شده که این شهروند ۱۸ ساله بلوچ از داشتن وکیل محروم بوده است. این حکم روز ۲۸آذر۱۴۰۱ در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است.»

خبرگزاری «حال وش» که اخبار شهروندان بلوچ را انعکاس می‌دهد نیز همزمان با انتشار خبر محکومیت شعیب میربلوچ زهی، نوشته است که از زمان ابلاغ حکم اعدام به این شهروند ۱۸ ساله در زندان زاهدان، ارتباط تلفنی او با خانواده‌اش قطع شده و اطلاعی از آخرین وضعیت او در دست نیست.

محمدصابر ملک‌رئیسی در ادامه با بیان اینکه پس از آغاز اعتراضات ضدحکومتی مهر۱۴۰۱ در استان سیستان‌وبلوچستان، شمار زیادی از شهروندان بلوچ بازداشت شده‌اند، گفت، تعدادی از این بازداشت‌شدگان به محاربه متهم شده و یا در معرض صدور احکام سنگین هستند. این فعال حقوق بشر با تشریح پرونده تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اضافه کرد، «ابراهیم ریگی»، ۲۴ ساله و اهل زاهدان که روز ۲۱مهر۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به «محاربه» متهم شده است. «اسماعیل حسن‌زهی»، «بهزاد حسن‌زهی»، «جمشید حسن‌زهی»، «امید حسن‌زهی»، «فرشید حسن‌زهی»، «عبدالمالک دوستی»، «نظام حوت»، «منصور حوت»، «منصور دهمرده»، «محمد رخشانی آزاد» و «علی رخشانی آزاد»، ۱۱ شهروند دیگر بلوچ هستند که همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در استان سیستان‌وبلوچستان بازداشت شده و در معرض صدور احکام سنگین هستند.

مهر۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات سراسری در ایران که پس از کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، در شهرهای مختلف سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد. در این اعتراضات صدها تن کشته و زخمی شدند و جمهوری اسلامی اقدام به بازداشت گسترده شهروندان بلوچ کرد.